Nie ma zgody na przebieg Sądeczanki przez Tymową. W gminie Czchów będą walczyć o wersję z tunelem

Nie ma zgody na przebieg Sądeczanki przez Tymową. W gminie Czchów będą walczyć o wersję z tunelem

Końcem marca powinna zostać wydana decyzja środowiskowa dla budowy nowej drogi z Nowego Sącza do Brzeska – informowali w pierwszym tygodniu stycznia na konferencji prasowej politycy PiS, apelując o udział w konsultacjach społecznych w sprawie przebiegu trasy. Dwa tygodnie później poseł Patryk Wicher, na kolejnym spotkaniu z mediami, skorygował tę informację wyjaśniając, że w jego opinii realny termin wydania decyzji to czerwiec 2023. – Mogą być jeszcze odwołania, ale mam nadzieję, że wszyscy zainteresowani tematem na etapie 30-dniowych konsultacji rozwieją wątpliwości i znajdziemy konsensus, żeby później nie blokować już tej ważnej inwestycji – stwierdził. Nadziei na konsensus nie dają jednak mieszkańcy sołectwa Tymowa w gminie Czchów, o ile inwestor nie skoryguje przebiegu trasy.

„Na szczęście nasze władze samorządowe i Pan Burmistrz Marek Chudoba stoją niezmiennie na stanowisku, że tylko wariant A – samorządowy (zakładający budowę tunelu pod górą Just – przyp. red.), jest najbardziej korzystny społecznie i ma akceptację samorządów gmin, przez które ma przebiegać. Potwierdza on stanowczo że nie dopuści do realizacji „Sądeczanki” według proponowanego wariantu C. Jeszcze nie ma decyzji RDOŚ, ale my jako mieszkańcy Tymowej mówimy stanowcze i kategoryczne: NIE dla wariantu C proponowanego przez projektanta „- informuje w mediach społecznościowych skupiających lokalną społeczność sołtys Adam Trepa.

Sołtys nadmienia, że w październiku urzędnicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie, na prośbę mieszkańców Tymowej pojawili się w tej miejscowości na wizji lokalnej, aby dokonać oceny przebiegu spornego wariantu C.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie przeanalizował wniosek generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i 10 stycznia wydał raport w którym wzywa GDDKiA do wyjaśnień. Raport jest miażdżący” – stwierdza sołtys przytaczając niezgodności  wskazane w raporcie, a dotyczące między innymi długości poszczególnych wariantów trasy.

Jak informowaliśmy w dts24. – do decyzji środowiskowej wytypowano trzy warianty – C  (rekomendowany przed GDDKiA), oraz A (samorządowy) i F – jako alternatywne.

,,Wariant A okazał się najniżej oceniony w zakresie posadowienia budowli i uwarunkowań geotechnicznych jak również pod względem ilości i powierzchni obiektów. To zadecydowało o ostatecznym rankingu i preferowanej rekomendacji dla wariantu C. Warto jeszcze zauważyć, że budowa tunelu przewidywanego w wariancie A o długości 1 km, jak wykazała analiza hydrologiczna, miałaby znaczący wpływ na stosunki wodne w górotworze. Zmiana stosunków wodnych na skutek budowy tego tunelu może niekorzystnie wpływać na zasilanie źródła św. Urbana, z którego pobierana jest woda przez spółkę wodną dla 700 gospodarstw domowych w Iwkowej” – informowała wówczas Iwona Mikrut, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Krakowie

–  W uzasadnieniu wyboru wariantu autorzy, czyli GDDKIA, stwierdzają że wariant C jest najkrótszy, co jest nieprawdą. Wariant A  to 40,98 km,  wariant C – 47,22 km, wariant F – 48,62 km. Szacunkowa zajętość terenu dla poszczególnych wariantów jest następująca: wariant A – 498,3 ha, wariant C – 575 ha, wariant F – 574,6 ha. Każdy kto jest właścicielem działki przez którą przebiega lub graniczy któryś z wariantów drogi może a nawet powinien udać się do Krakowa zapoznać z dokumentami i złożyć swój sprzeciw – apeluje sołtys.

Na budowę „Sądeczanki” zarezerwowano w budżecie państwa 3,5 mld złotych.

zdjęcie: google maps

Czytaj też:

Burmistrz Czchowa uprzedza: nie dopuszczę do budowy „sądeczanki” w wariancie „C”

ikona strony głównej dts24

Share on twitter
Share on facebook