Chcieli uregulować dług za energię elektryczną. Stracili dużo pieniędzy

Chcieli uregulować dług za energię elektryczną. Stracili dużo pieniędzy

Dwukrotnie niemal identyczny scenariusz powtórzył się i dwóch mieszkańców Sądecczyzny straciło swoje pieniądze. Do każdego z nich wysłano wiadomość sms, która wyglądała jak wezwanie do uregulowania drobnej należności za prąd.  W wiadomości znajdowało się ostrzeżenie, że jeśli płatność nie zostanie dokonana, prąd będzie odłączony. Poniżej znajdował się link, który przekierowywał do okna z wyborem banku, a następnie do pola logowania i dokonania blikiem płatności w kwocie 4 złote i 23 grosze. 

„Wierząc, że wiadomości pochodzą od firmy, z którą mają podpisaną umowę na dostawę energii elektrycznej, nieświadomi zagrożenia mężczyźni na fałszywej stronie podali swoje dane do bankowości mobilnej, a w formularzu wpisali kody BLIK. Mając dostęp do tych informacji przestępcy w bankomatach na terenie Mazowsza wypłacili z konta jednego z nich niemal 18 tys. złotych, a z drugiego 4 tys. złotych” – informuje  Aneta Izworska z zespołu ds. komunikacji społecznej Komendy Miejskiej Policji w Nowym Sączu.

Jak informuje funkcjonariuszka, w ostatnim czasie cyberprzestępcy przypuścili zmasowany atak, wysyłając  fałszywe e-maile i smsy w celu wyłudzania danych i kradzieży pieniędzy. Podszywając się pod znane firmy, kurierów, banki lub inne instytucje publiczne, rozsyłają wiadomości, z których wynika, że klient ma nieuregulowane płatności i musi kliknąć w przesłany przez oszustów link, aby zapłacić. Po wejściu stronę, łudząco podobną do witryny danej firmy czy instytucji, ukazuje się informacja o zaleganiu z płatnością (zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilku złotych) oraz informacja o możliwości zapłaty online. Następnie klient zostaje przekierowany na kolejną fałszywą stronę i myśląc, że loguje się do swojego banku, tak naprawdę podaje przestępcom dane, które później wykorzystują, by go okraść.

Czytaj też:

Nożownik poszukiwany listami gończymi zatrzymany w Krynicy-Zdroju

Reklama