W sądeckich szkołach powinien zostać uruchomiony program nauczania historii sztuki i filozofii?

W sądeckich szkołach powinien zostać uruchomiony program nauczania historii sztuki i filozofii?

Instytut Karpacki, Grupa Młodzieżowa Batorego

Oto kolejna propozycja sądeckich uczniów. Kultura od lat przeżywa olbrzymi i trwały kryzys. Polega on głównie na braku odbiorców i widowni. Problem objawia się szczególnie w odniesieniu do sztuki współczesnej, która ma znikomą grupę odbiorców. Ten fakt trzeba rozumieć jako proces, który polega na wzrastającej dominacji popkultury, ale także na nie uwzględnianiu sztuki współczesnej w przekazach medialnych.

Ten rodzaj sztuki jest szczególnie niedostępny dla uczniów sądeckich szkół średnich. Uczniowie z większych miast mają większy dostęp do tego typu sztuki z racji istnienia placówek kultury, które z kolei udostępniają publicznie obiekty.

Sztuka jest powiązana z myślą, a tę najlepiej ekstrapolują różne prądy filozofii i socjologii. Pokazywanie sztuki i filozofii razem, zawsze przyczyni się do synergii i lepszego rozumienia zagadnień. Sztuka współczesna i filozofia w zasadzie nie występuje w programach edukacyjnych, a jeżeli są prezentowane to w sposób nieatrakcyjny dla młodzieży. To pogłębia przekonanie o jej elitarności, oderwaniu od rzeczywistości, komplikacji, mylnym przekonaniu o przeroście formy nad treścią.

Sztuka XX wieku jest związana ze współczesnością, odpowiada na jej wyzwania, może także dostarczać znacznych wrażeń estetycznych i poznawczych. Jeżeli zatem nie jest odpowiednio prezentowana już w młodości, to najczęściej nie jest przedmiotem zainteresowań w późniejszych okresach życia.

Podstawową przyczyną, dla której w dorosłym życiu niechętnie obcuje się ze sztuką, jest brak odpowiedniej edukacji. Podręczniki do plastyki, muzyki są niewłaściwie zredagowane, nie przygotowują młodzieży do odbioru sztuki, tym bardziej tej współczesnej. Taki program fakultatywnego nauczania może zostać uruchomiony przez gminę Nowy Sącz.

Projekt mógłby wystartować w konkursach Budżetu Obywatelskiego i otrzymać finansowanie z funduszy celowych gminy. Należy jednak zadać otwarte pytanie. Czy w sądeckich szkołach średnich powinien zostać uruchomiony program nauczania historii sztuki i filozofii? Swój głos w tej sprawie można oddać – TUTAJ.

Autor: Grupa Młodzieżowa Batorego

Czytaj także: Nowy Sącz. Oszczędzanie wody i problem suszy w ramach Budżetu Obywatelskiego? Głosuj

 

Fot: Grupa Młodzieżowa Batorego

Reklama