To końcówka „życia” starego mostu kolejowego w Nowym Sączu. Ogłoszono przetarg na budowę sądeckiego odcinka linii 104

To końcówka „życia” starego mostu kolejowego w Nowym Sączu. Ogłoszono przetarg na budowę sądeckiego odcinka linii 104

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dziś przetargi na modernizację linii kolejowej 104 na odcinkach z Chabówki do Rabki – Zaryte oraz z Klęczan do Nowego Sącza.

Jak poinformowali  dziś na konferencji prasowej prezes  PKP PLK SA Ireneusz Merchel oraz szef resortu infrastruktury minister Andrzej Adamczyk, zakładając, że procedura przetargowa potrwa 6-9 miesięcy, jest szansa, że w 2028 roku wyczekiwana od ponad 20 lat linia kolejowa skracająca czas podróży na trasie Nowy Sącz – Kraków i Kraków – Zakopane będzie mogła służyć pasażerom.

Regularne kursy pociągów na trasie z Nowego Sącza do Chabówki zostały zawieszone w 2004 roku. Tory służyły od tego czasu do okazjonalnych podróży pociągami retro. Minister Adamczyk zapowiedział remont linii 104 oraz budowę nowego odcinka z Podłęża do Szczyrzyca w 2016 roku. Na przetarg trzeba było czekać zatem sześć lat.

Prace geologiczne i geotechniczne związane z planowanym generalnym remontem linii kolejowej 104 z Chabówki do Nowego Sącza zostały już wykonane. Gotowe są też projekty budowlane oraz wykonawcze dla odcinków z Chabówki do Rabki Zaryte, do Mszany Dolnej oraz z Klęczan do Nowego Sącza. Na dystansie 75 km. pomiędzy Chabówką i Nowym Sączem będą dwa tunele o łącznej długości 5,8 km oraz estakada o długości około kilometra. Nowymi torami pociągi pojadą z prędkością 120 km/h.

Linia z Chabówki do Nowego Sącza poprowadzona będzie po śladzie obecnych torów z wyjątkiem odcinka w Limanowej .

Tam zmieniamy geometrię, a stacja Limanowa będzie zbudowana 4 metry wyżej niż istniejąca – poinformowano na konferencji.

W późniejszym etapie wybudowana będzie również 58-km linia łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Tam pociągi rozwiną prędkości do 160 km/godz. Na trasie zaplanowano osiem estakad o łącznej długości 7,8 km, 11 tuneli o łącznej długości 11,8 km, 20 mostów, 17 wiaduktów kolejowych i 14 – samochodowych.

Po ukończeniu cząstkowych inwestycji składających się na projekt zwany potocznie „Podłęże – Piekiełko” podróż z Krakowa do Zakopanego (117 km) potrwa około 1.5 godz., a podróż z Krakowa do Nowego Sącza (92 km) – poniżej godziny.

Fot. PKP PLK

Czytaj też:

 

Reklama