Świadczenia ratownicze dla strażaków ratowników OSP

Świadczenia ratownicze dla strażaków ratowników OSP

strażak ochotnik

Strażacy ratownicy OSP, którzy czynnie uczestniczyli w działaniach lub akcjach ratowniczych przez co najmniej 25 lat – mężczyźni – lub 20 lat – kobiety – otrzymają świadczenie ratownicze w wysokości 200 zł. Jak i gdzie złożyć wniosek? Kiedy następuje wypłata? Jakie dodatkowe warunki należy spełniać? Tłumaczymy.

W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego. Strażakowi ratownikowi OSP przysługiwało będzie świadczenie ratownicze (corocznie waloryzowane) z tytułu wysługi lat w OSP w wysokości 200 zł. Świadczenie to zostało wprowadzone na podstawie art. 17 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.

– Druhowie z Ochotniczych Straży Pożarnych niejednokrotnie na miejsce wypadków drogowych przybywają jako pierwsi. Widzieliśmy ich ogromne zaangażowanie podczas pożaru w Nowej Białej czy walki z podtopieniami i wichurami, które nawiedziły w ubiegłym roku Małopolskę. Doceniając to zaangażowanie, nie tylko kierujemy środki rządowe na doposażanie jednostek, w tym zakup wozów bojowych, ale uruchamiamy świadczenie ratownicze, które będzie przysługiwało strażakom ratownikom OSP czynnie uczestniczącym w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych. Ustawa o Ochotniczych Strażach Pożarnych i wprowadzone przez nią zmiany są wyrazem docenienia działań strażaków ratowników OSP na rzecz lokalnych społeczności  mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Komu przysługuje świadczenie?

Prawo do świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) – przez co najmniej 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.

Jak i gdzie złożyć wniosek?

Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65. roku życia, a przez kobietę 60. roku życia.

Wzór wniosku o przyznanie świadczenia określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz.U. 2022R poz. 316) wydane na podstawie art. 17 ust.11 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.

Wzór oświadczenia dostępny tutaj.

Kiedy następuje wypłata?

Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:

  • wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
  • zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.

fot. KNB

Reklama