Muzyka organowa jest dobra na wszystko! Już jutro kolejny koncert

- Muzyka jest dobra na wszystko – oczywiście.  Muzyka łączy pokolenia – jak najbardziej.  Muzyka łagodzi obyczaje – tak jest! Muzyka nie zna granic – w rzeczy samej. Muzyka, szczególnie instrumentalna, w tym, oczywiście, organowa – nie zna języków. Święta prawda! Można się o tym przekonać, uczestnicząc w kolejnym Sądeckim Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA – mówi Katarzyna Kożuch, koordynator koncertów.

dts

W Nowym Sączu trwa XVIII Sądecki Festiwal Muzyki Organowej L’arte Organica

Za nami dwa koncerty mistrzów z Belgii: Edwarda de Geesta z Gandawy i Petera van de Velde z Antwerpii. W ich wykonaniu usłyszeliśmy dzieła twórców różnych narodowości.

Przed nami zaś „Klimaty brazylijskie”, a w roli głównej Marco Aurelio Lischt z Petroplis w Brazylii (2 lipca, bazylika św. Małgorzaty,  godz. 19.15) oraz „Bach i jego czasy” (11 lipca, godz. 19.15, bazylika św. Małgorzaty) – wystąpi Rosjanin z St. Petersburga Daniel Zaretsky. A więc międzynarodowe towarzystwo kompozytorów i wykonawców – zapowiada Katarzyna Kożuch.

Warto wziąć udział!

 

2 lipca /wtorek/ 2019, godz. 19.15

Bazylika św. Małgorzaty

KLIMATY BRAZYLIJSKIE

Marco Aurélio Lischt (Petropolis / Brazylia)

 

Marco Aurélio Lischt  - w 1988 roku ukończył studia muzyczne z wyróżnieniem w klasie fortepianu u prof. Marii Yeda Caddah w Wyższej Szkole Muzycznej w Rio de Janeiro. Na tej samej uczelni uzyskał srebrny medal w klasie fortepianu. W roku 1993 zdobył dyplom magistra w klasie organów prof. Gertrud Mersiovski. W 1998 roku uzyskał tytuł licencjata w Wyższej Szkole Muzycznej i Sztuk Scenicznych we Frankfurcie nad Menem w klasach profesorów Gerda Wachowskiego i Daniela Rotha (organy), jak również w zakresie dyrygentury chóralnej. Podczas studiów we Frankfurcie nad Menem współpracował również z chórem katedralnym z Limburga (pod kierownictwem kapelmistrza Hansa Bernharda).

Artysta gościł w Polsce, Czechach, Norwegii i w Niemczech. W 2004 współuczestniczył w charakterze solisty w koncertach symfonicznych prowadzonych przez Krzysztofa Pendereckiego. W 2008 uczestniczył w XVIII Międzynarodowych Warsztatach Dyrygenckich pod kierownictwem Maestro Kirka Trevora i Maestro Carlosa Moreno. W 2011 roku odbył trasę koncertową z Canarinhos de Petrópolis Sängerknaben po Niemczech, Austrii i Czechach. W repertuarze, który zawierał wyłącznie utwory brazylijskiej muzyki kościelnej XIX, XX i XXI wieku, znalazły się również prawykonania pozycji skomponowanych specjalnie na to tournée. Razem z tymże chórem nagrał dwie płyty CD: zawierającą współczesną muzykę kościelną Brazylii Reflexos do Brasil – música sacra da atualidade oraz Ó vinde ver já nasceu z kolędami z Niemiec i Południowej Ameryki. Lischt jest od roku 1998 kierownikiem artystycznym oraz dyrygentem chóru chłopięcego Canarinhos de Petrópolis, prowadzi także chór dziewczęcy miasta Petropolis, filharmoniczną orkiestrę symfoniczną, festiwal w katedrze São Pedro de Alcântara-Petrópolis, jak również przewodniczy federacji Pueri Cantores w Brazylii. W 2017 roku objął kierownictwo w Coral Municipal de Petrópolis, do którego należy również orkiestra kameralna miasta.

PROGRAM:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645

Wo soll ich fliehen hin BWV 646

Wer nur den lieben Gott läßt walten BWV 647

Toccata i fuga d-moll BWV 538

 

Amaral Vieira (*1952)
Suíte para órgão op. 292

            Allegro non tropo

            Giocoso

            Serioso

            Allegro non tropo

            Maestoso

Heitor Villa-Lobos (1887-1959)
Bachianas brasileiras

Aria (opr. C. van Hulse)

Alexandre Schubert (*1970)

Sonata para órgão

  1. Allegro non troppo
  2. Adagio

            III. Allegro moderato

Naji Hakim (*1955)

Rottenburg Toccata nt. chorału Sankt Martin, dir ist anvertraut

 

11 lipca /czwartek/ 2019, godz. 19.15

Bazylika św. Małgorzaty

BACH I JEGO CZASY

Daniel Zaretsky (St. Petersburg / Rosja)

Daniel Zaretsky - studiował grę na fortepianie i na organach w konserwatorium w Leningradzie w klasach profesorów E. Bazanowa i N. Oksentjana, uzyskując w 1989 dyplomy z wyróżnieniem. Ukończył także studia podyplomowe w Konserwatorium w Kazaniu, gdzie był uczniem prof. R. Abdoullina. W latach 1991-1993 kontynuował studia w Akademii Muzycznej J. Sibeliusa w Helsinkach w klasie prof. Kari Jussila. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich wirtuozów jak: Guy Bovet, Marie-Claire Alain, Harald Vogel, Ludger Lohmann, Jean Guillou, David Sanger, Hans Fagius, Michael Radulescu, Daniel Roth, Peter Planyavsky.

Występuje od 1988 we wszystkich najważniejszych koncertowych miejscach Rosji, w krajach bałtyckich (katedra w Rydze, kościół św. Mikołaja w Tallinnie), jak również we Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Polsce, Luksemburgu, na Węgrzech, Malcie, w Ameryce Południowej, Izraelu, Australii i USA.

W 1991 roku wygrał Ogólnorosyjski Konkurs Organowy, a także zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Spirze w Niemczech. W 1990 był finalistą  Międzynarodowego Konkursu Organowego w Raguzie we Włoszech, zaś w 1993 - w Lahti w Finlandii. Dokonywał nagrań dla radia rosyjskiego, łotewskiego, szwajcarskiego, niemieckiego i duńskiego, jak również zarejestrował liczne nagrania na CD.

Jest uznanym konsultantem biorącym udział w restaurowaniu zabytkowych instrumentów, a także regularnie zapraszany jako członek jury konkursów organowych w Rosji oraz za granicą (Polska, Francja, Włochy, Niemcy, Hiszpania, Luksemburg, Holandia, Kanada).

W latach 1997-2007 był organistą słynnej Filharmonii Petersbuskiej. W okresie 2002-2007 był profesorem nadzwyczajnym Konserwatorium w Niżnym Nowgorodzie. Od 2006 roku jest profesorem Uniwersytetu w St. Petersburgu, a od 2007 także w Konserwatorium Petersburskim, gdzie od 2011 jest Kierownikiem Katedry Organów i Klawesynu.

W 2006 roku został uhonorowany tytułem Zasłużonego Artysty Rosji.

 

PROGRAM

Nicolaus Bruhns (1665-1697)

Praeludium in g

Adagio in D

 

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Canzonetta in G BuxWV 171

Komm, heiliger Geist, Herre Gott BuxWV 199

 

Johann Sebastian Bach (1859-1750)

Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651

Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit BWV 669

Kyrie, Gott heiliger Geist BWV 671

 

Georg Böhm (1661-1733)

Vater unser im Himmelreich

Praeludium in C

Partita Ach wie nichtig, ach wie flüchtig

Johann Sebastian Bach

Praeludium et fuga in C BWV 531

 

Zapisz się na Newsletter

i otrzymuj na bieżąco informacje o najnowszych wydarzeniach

Zapisując się na newsletter oświadczam, że zapoznałem się z informacją nt. przetwarzania danych znajdującą się w oraz , dostępnymi na stronie internetowej.