Główny Inspektor Sanitarny ostrzega przed „sztuczną marihuaną”. Może być śmiertelnie niebezpieczna

Sprzedają go jako zamiennik konopi indyjskich. Czasem w postaci ziołowej mieszanki, innym razem w formie tabletki, proszku, albo liquidu do e-papierosów. W maju syntetyczny kannabinoid MDMB-4en-PINACA wywołał niepokój w Holandii. Kontrole jakości towaru sprzedawanego w tamtejszych coffe shopach wykazały, że część legalnie sprzedawanego suszu konopi indyjskich zawiera domieszki sztucznie wyprodukowanej substancji psychoaktywnej. Przed zagrożeniem ostrzegał Holenderski Instytut Zdrowia Psychicznego i Uzależnień. Teraz groźna substancja pojawiła się w Polsce.

Syntetyczny kannabinoid MDMB-4en-PINACA jest silniejszy niż naturalny THC zawarty w marihuanie.  Ma zapewniać intensywniejsze doznania. Niestety jest też groźny dla życia.

„Nawet w małej dawce może wywoływać zaburzenia równowagi, lęk, paranoję, halucynacje i zaburzenia rytmu serca. Duża dawka może wyrządzić poważne szkody. Może spowodować utratę przytomności lub wywołać irytację, przemoc lub zachowania psychotyczne” – wyjaśnia serwis marihuana.info.pl.

Oficjalne ostrzeżenie w tej sprawie wydał kilka dni temu Główny Inspektor Sanitarny:

W przeciągu ostatnich sześciu miesięcy na terenie Polski obserwuje się gwałtowny wzrost liczby identyfikacji niebezpiecznej substancji o nazwie MDMB-4en-PINACA  (…) Ze względu na swoją wysoką moc, MDMB-4en-PINACA może stwarzać wysokie ryzyko poważnych zatruć, które w niektórych przypadkach mogą być śmiertelne. Narkotyk ten może przybierać postać mieszanek do palenia, proszków, kartoników nasączonych substancją, liquidów. U osoby po zażyciu MDMB-4en-PINACA mogą wystąpić: halucynacje, paranoja, psychoza oraz agresywne i gwałtowne zachowanie, splątanie, strach, niepokój, zniekształcone postrzeganie czasu, nudności, wymioty, letarg, zaburzenia motoryki, zaczerwienienie spojówek oczu, objawy sercowo-naczyniowe (takie jak nadciśnienie, tachykardia, bradykardia, ból w klatce piersiowej, zawał mięśnia sercowego i udar), drgawki, konwulsje, utrata przytomności, śpiączka” – czytamy w komunikacie wydanym przez GIS.

Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash

Czytaj też

Jedna z największych polskich spółek IT otwiera siedzibę w Nowym Sączu i ogłasza rekrutację

Share on twitter
Share on facebook
INNE POSTY

Zapisz się na Newsletter

i otrzymuj na bieżąco informacje o najnowszych wydarzeniach

Zapisując się na newsletter oświadczam, że zapoznałem się z informacją nt. przetwarzania danych znajdującą się w oraz , dostępnymi na stronie internetowej.