DK 75/Just. 21-hektarowe osuwisko daje się we znaki. Potrzebne dodatkowe wzmocnienia

DK 75/Just. 21-hektarowe osuwisko daje się we znaki. Potrzebne dodatkowe wzmocnienia

Jak już informowaliśmy, droga krajowa nr 75 łącząca Nowy Sącz z Brzeskiem i Krakowem ponownie została zamknięta na cztery miesiące (od 8 maja do 9 sierpnia) na odcinku wiodącym przez górę Just. Było to konieczne, aby móc kontynuować prace remontowe. Teraz okazuje się, iż trzeba wybudować jeszcze dodatkową palisadę z pali wielkośrednicowych od strony zbocza i dodatkowe wzmocnienie konstrukcji drogi, przebiegającej przez osuwiskową górę św. Justa.

Jak informuje Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, palisada od strony zbocza wzdłuż DK 75 wykonana będzie z żelbetowych pali o średnicy 1 m każdy, na głębokość do 20 m.

– Aż 18 tys. pali przemieszczeniowych umieścić trzeba w nasypie pod drogą. Pierwotnie nie były one przewidziane, jednak jak zaczęto frezować nawierzchnię na odcinku miedzy serpentynami, okazało się, że ruchy osuwiskowe nie tylko przesuwały masy nawierzchni z gruntami, ale także je obracały. Ujawniły się głębokie na kilka metrów szczeliny, do których wpływały wody podziemne. Wykonano dodatkowe badania geologiczne i podjęto decyzję, żeby wzmocnić drogę o konieczności budowy dodatkowych pali pod nią – tłumaczy Iwona Mikrut z GDDKiA.

21-hektarowe osuwisko

Prawdopodobnie ruch zostanie wznowiony dopiero 9 sierpnia, a wszystkie prace zakończą się miesiąc później. Przypominamy, iż umowę na rozbudowę 1.7 km drogi krajowej nr 75 (od 51,600 km do km 53,320) w miejscowości Tęgoborze wraz z odwodnieniem osuwiska w obrębie drogi z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” ze Skoczowa i Przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe LIMDROG z Limanowej podpisano 4 kwietnia 2018 r.

– Zadaniem wykonawcy jest przywrócenie drogi do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko, wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi. Celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia. Powstanie odwodnienie drogi poprzez budowę systemów drenaży, studni i rowów odprowadzających wodę. W praktyce oznacza to, że trzeba było rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku – wyjaśnia Mikrut z GDDKiA.

Jednocześnie dodaje, iż prace nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze. Mają zasięg lokalny. Osuwisko Just-Tęgoborze ma 21,3 ha powierzchni i zajmuje południowy oraz południowo-wschodni stok. Droga krajowa nr 75 zajmuje tylko kilka procent tego obszaru.

Fot./ Źródło: GDDKiA

Reklama