Witold Kozłowski: Igrzyska 2023 gwarantem finansowania budowy sądeczanki

Witold Kozłowski: Igrzyska 2023 gwarantem finansowania budowy sądeczanki

Mamy poważne argumenty, aby tę inwestycję utrzymać. To między innymi Igrzyska Europejskie. Planowane na 2023 międzynarodowe wydarzenie sportowe jest dla nas gwarantem finansowania budowy tej nowej drogi. Musimy to wykorzystać” – to komentarz marszałka województwa Witolda Kozłowskiego po wczorajszym spotkaniu samorządowców i parlamentarzystów w sprawie budowy drogi łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem i z autostradą do Krakowa.

Którędy zostanie poprowadzona droga zwana sądeczanką? To nadal pytanie, na które odpowiedzi nie znamy. Jej przebieg zostanie wskazany w decyzji środowiskowej. O decyzję środowiskową Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpi po wakacjach. 

Do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych wytypowano trzy warianty przebiegu trasy: wariant „C’ do którego przekonuje GDDKiA, wariant „A”, do którego przekonują samorządowcy i jako trzeci – wariant „F”.  Można je prześledzić na mapie pod tekstem.

Samorządowcy i mieszkańcy terenów, przez które ma prowadzić sądeczanka krytykują  wariant „C”, zwracając uwagę, że tnie on centra kilku miejscowości na pół, mocno ingeruje w istniejącą infrastrukturę i wymaga wyburzeń aż 369 budynków. Na tej wersji trasy nie zostawił suchej nitki burmistrz Czchowa Marek Chudoba, stwierdzając wprost, że nie zgodzi się na nią.  Dla porównania zaproponowany przez samorządowców wariant „A” wymagałby znacznie mniej – bo 224 wyburzenia. Samorządowa propozycja przebiegu drogi jest jednak droższa, bo zakłada budowę tunelu pod górą Just.

Z „obozu” wójtów i burmistrzów słychać przypomnienia,  że skoro na zakopiance budowanych jest 6 kilometrów tunelu, to i dla sądeczanki powinno zostać zaakceptowane tego typu nowoczesne rozwiązanie inżynierskie.

Relacja z wczorajszego spotkania, którą służby prasowe marszałka podzieliły się wczoraj z mediami jest ogólnikowa. Nie zawarto w niej niczego ponad to, co od wielu tygodni wiadomo, zarówno w sprawie przygotowań do inwestycji, jak i głosów w burzliwej dyskusji o przebiegu trasy:

…To spotkanie jest potwierdzeniem żywo prowadzonego dialogu w sprawie budowy tej bardzo ważnej dla kierowców i mieszkańców trasy. – Każda ze stron miała możliwość wypowiedzenia się. Wysłuchaliśmy tych, którzy mają wątpliwości, czy zastrzeżenia do zaproponowanych wariantów przebiegu drogi – mówi marszałek Witold Kozłowski, który odniósł się także do ostatnich doniesień medialnych:

– Obarczanie marszałka województwa tym, że ta droga jeszcze nie jest gotowa, jest bezzasadne. To droga krajowa. Inwestycja ma zapewnione finansowanie ze strony rządowej. Na ten moment wszystko zależy od samorządowców. To ostatnia chwila, aby podjąć wspólną decyzję.

Budowa tej drogi od początku nas połączyła i mam nadzieję, że na finiszu prac będzie to aktualne. Jeżeli myślimy poważnie o rozwoju regionu, szczególnie tego obszaru naszego województwa musimy mieć świadomość, że połączenie Brzesko – Nowy Sącz jest pierwszym etapem naszych planów połączenia z kolejnymi krajami i regionami Europy. Mamy poważne argumenty, aby tę inwestycję utrzymać, m.in. Igrzyska Europejskie. Planowane na 2023 międzynarodowe wydarzenie sportowe jest dla nas gwarantem finansowania budowy tej nowej drogi….”

W spotkaniu w krakowskiej siedzibie GDDKiA wzięli udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, poseł Józefa Szczurek-Żelazko, poseł Patryk Wicher, poseł Jan Duda, poseł Arkadiusz Mularczyk, wojewoda Łukasz Kmita, wicewojewoda Józef Leśniak, prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel, burmistrz Czchowa Marek Chudoba, wójt Łososiny Dolnej Andrzej Romanek, wójt Iwkowej Bogusław Kamiński, wójt Gnojnika Sławomir Paterek oraz przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i firmy Jacobs zajmującej się projektowaniem drogi.

Czytaj też:

Burmistrz Czchowa uprzedza: nie dopuszczę do budowy „sądeczanki” w wariancie „C”

Adamczyk: tunelami i estakadami do Nowego Sącza nie dojedziemy

 

 

fot. GDDKiA Kraków

Targi Edukacja, Kariera, Przyszłość

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama