Mieszkańcy Sądecczyzny, Limanowszczyzny oraz Podhala od wielu lat czekają na linię kolejową Podłęże – Piekiełko, która pozwoliłaby dotrzeć w godzinę do Krakowa. PKP PLK ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu linii.
W lipcu 2016r. budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna, trafiła na listę Krajowego Programu Kolejowego, czyli dokumentu rządowego, zawierającego kluczowe inwestycje kolejowe.
Usługę nadzoru wykonania inwestycji, za kwotę 8, 6 mln zł powierzono firmie ECM Group Polska. Wyłoniono ją w przetargu, o którym pisaliśmy w tekście Podłęże – Piekiełko: krok do przodu w stronę budowy linii kolejowej
Kolejny przetarg – na wykonanie prac projektowych obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz nadzorowanie remontu linii Nowy Sącz – Chabówka. Wykonawca będzie musiał również przygotować dokumentację budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna.
Wartość przetargu to kwota 204 mln 399 tys zł netto. Okres obowiązywania umowy – 930 dni.
We wrześniu wiceminister finansów Wiesław Janczyk zapewniał, że inwestycja została „przepracowana”.
– W tej chwili decydują się losy tego, czy uzyska kompletne finansowanie. Jej realizacja w techniczny sposób musi wykraczać poza okres wydatkowania pieniędzy z bieżącej drugiej perspektywy przydziału środków unijnych na lata 2014-2020 – mówił Wiesław Janczyk.
Trasa będzie wymagała między innymi budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów, 16 wiaduktów. Planowane są remonty stacji Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, peronów na przystankach osobowych – Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto. Wybudowana zostanie ponad kilometrowej długości estakada nad rzeką Łososina i nad drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz dwa tunele o łącznej długości 5,76 km.
Łączny koszt budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko to kwota ponad 7 mld zł, z czego 311 mln zł to koszty I etapu, 3 mld zł – koszty II etapu.
Źródła finansowania najważniejszego, III etapu inwestycji, czyli samej budowy linii z Podłęża do Tymbarku i Mszany Dolnej, wciąż są nieznane. Jego koszt to blisko 4 mld zł.
Czytaj również:
Arkadiusz Mularczyk: linia Podłęże – Piekiełko realna za 9 lat
Fot. Ilustracyjne – Adrian Maraś/NSMK, Grafika – Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.