Arkadiusz Mularczyk: linia Podłęże – Piekiełko realna za 9 lat

Arkadiusz Mularczyk: linia Podłęże – Piekiełko realna za 9 lat

Poseł Arkadiusz Mularczyk upomina się o weryfikację i aktualizację Kontraktu Terytorialnego Województwa Małopolskiego. Zdaniem parlamentarzysty jest to konieczne dla przyspieszenia prac nad budową linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. 

Rząd ma zagwarantowane 300 milionów na wykup i przygotowanie gruntów. W sierpniu tego roku ma zostać wybrany wykonawca, który wytyczy i zaprojektuje szczegóły tej najważniejszej dla naszego regionu inwestycji komunikacyjnej. Gdyby linia powstała, można byłoby dostać się do Krakowa w godzinę. Inżynier będzie miał na wykonanie projektu dwa lata.

– Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, linią Podłęże – Piekiełko moglibyśmy pojechać za 9 lat – mówi Arkadiusz Mularczyk.

Poseł ma jednak uwagi odnośnie współpracy rząd – województwo.

– Moje zaniepokojenie budzą pewne rozbieżności w Krajowym Programie Kolejowym i w Kontrakcie Terytorialnym Województwa Małopolskiego. W Kontrakcie Terytorialnym zawarto zapisy dotyczące budowy linii kolejowej w trybie partnerstwa publiczno – prywatnego. Aktualnie ten model realizacji inwestycji został wykluczony – mówi poseł Arkadiusz Mularczyk.

Budowa linii Podłęże – Piekiełko to dla regionu sprawa kluczowa.

– Jest to najprawdopodobniej największa inwestycja infrastrukturalna w Polsce od czasów budowy Centralnej Magistrali Kolejowej w latach 70. i ma pełne wsparcie rządu polskiego – uważa Mularczyk.

Jej realizacja do roku 2026, jest, zdaniem posła, realna.

– Trwają rozmowy z przedstawicielami banków, Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego – twierdzi poseł i apeluje o to, by marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa powołał zespół, który zajmie się przygotowaniem formalności: uzyskaniem wszelkich zgód i decyzji koniecznych do realizacji inwestycji.

– Wyjaśnienia wymaga także kwestia inwestycji pomocniczych, takich jak drogi dojazdowe i parkingi – uważa Mularczyk.

Obecnie projekt dotyczący linii Podłęże – Piekiełko znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Dokument zagwarantował finansowanie I etapu projektu, czyli prac przygotowawczych, oraz części drugiego (685,5 mln zł z potrzebnych 3,64 mld), czyli modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
***
Znowelizowany Krajowy Program Kolejowy został przyjęty 5 grudnia 2016 r. Budowa połączenia, a także modernizacja linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka trafiła na listę podstawowego Krajowego Planu Kolejowego w lipcu 2016 r. Pierwszym krokiem w stronę budowy musi być wykupienie gruntów, co pochłonie kwotę 311 mln zł. 3 mld 64 mln zł ministerstwo przeznaczy na budowę nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark – Mszana Dolna.

O przygotowaniach do budowy linii Podłęże – Piekiełko pisaliśmy TUTAJ.

fot. sacz.in; Agnieszka Małecka

Targi Edukacja, Kariera, Przyszłość

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama