Podłęże – Piekiełko: krok do przodu w stronę budowy linii kolejowej

Podłęże – Piekiełko: krok do przodu w stronę budowy linii kolejowej

Polskie Linie Kolejowe szukają firmy, której zadaniem będzie nadzór nad pracami przygotowawczymi do realizacji flagowej inwestycji obecnej władzy: linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. Jak podaje branżowy portal „Rynek Kolejowy”, ogłoszono pierwszy przetarg.

Projekt składa się z dwóch części: modernizacji linii nr 104 , czyli z Nowego Sącza do Chabówki oraz budowy nowego odcinka – z Podłęża do Tymbarku. Po skompletowaniu dokumentacji mają rozpocząć się prace.

O realizacji inwestycji zapewniała już w sierpniu 2015 r. Maria Wasiak, Minister Infrastruktury i Rozwoju.

Podłęże-Piekiełko jest dla nas priorytetem. Do dziesięciu lat musimy zrealizować tę inwestycję. Do końca roku przeanalizujemy koszty i przebieg trasy, bo na dzień dzisiejszy ze studium wynika koszt 8 mld zł. To jest poważna kwota, ale ta inwestycja jest niezwykle ważna nie tylko dla Małopolski i Polski, ale też dla Europy – mówił wtedy Kazimierz Czekaj, zmarły 9 września 2016 r. w wypadku samochodowym radny Sejmiku Województwa Małopolskiego.

***
Znowelizowany Krajowy Program Kolejowy został przyjęty 5 grudnia 2016 r. Budowa połączenia, a także modernizacja linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka trafiła na listę podstawowego Krajowego Planu Kolejowego w lipcu 2016 r.

Teraz dwa etapy inwestycji: pierwszy – wykupienie gruntów i opracowanie projektu i drugi: modernizacja linii z Nowego Sącza do Chabówki zostały ujęte w oficjalnych rządowych dokumentach.

Pierwszym krokiem będzie wykupienie gruntów, co ma kosztować 311 mln zł.

Ministerstwo przeznaczy 3 mld 64 mln zł na budowę nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark – Mszana Dolna.

Nastąpi także gruntowny remont linii 104 otwartej w 1884 r. jako fragment austriackiej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, czyli linii Nowy Sącz – Chabówka. Fundusze na te projekty będą pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Fot. Agnieszka Małecka.

Reklama