Jak informowaliśmy w dts24 15 maja – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyraziła gotowość do dokonania odcinkowej zmiany wariantu przebiegu drogi z Nowego Sącza do Brzeska i budowy tunelu pod górą Just. Warunek jaki stawia GDDKiA, to uznanie takiej zmiany za korzystną pod względem środowiskowym przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Punktowa zmiana przebiegu drogi stanowiłaby ukłon w stronę mieszkańców i samorządu gminy Łososina Dolna, jednak wcale nie oznacza końca protestów związanych z forsowanym przez GDDKiA przebiegiem drogi. Burmistrz Czchowa przypomina, że niefortunny w jego opinii wariant rekomendowany przez GDDKiA, nawet z korektą w odcinku łososińskim, jest dla czchowian wciąż nie do przyjęcia.
Po wspomnianym wyżej spotkaniu zespołu parlamentarnego, na którym posłowie oznajmili, że urzędnicy widzą szansę aby uznać zasadność korekty przebiegu trasy, burmistrz Czchowa Marek Chudoba wystosował do GDDKiA pismo, w którym proponuje analogiczną korektę w okolicach Czchowa i Iwkowej. Planiści w jednym z wariantów zaproponowali również tam budowę tunelu, który miałby przeprowadzać „Sądeczankę” przez rejon rezerwatu Bukowiec .
„Proponuję alternatywne rozwiązanie (…) polegające na obejściu rezerwatu „Bukowiec” od strony wschodniej lub zachodniej. (….) Wyeliminujemy nieustalony jeszcze i wątpliwie negatywy wpływ budowy tunelu T1, który jak Państwo twierdzicie „potencjalnie” miałby negatywne oddziaływanie na źródło wody św. Urbana w gminie Iwkowa. Takie rozwiązanie pogodzi interes społeczny przedstawiany przez Gminę Czchów, jak również zostanie ograniczony „potencjalny” wpływ na źródło poboru wody (…) w związku z budową tunelu T1 przebiegu wariantu A. (….) Jako reprezentant woli lokalnej społeczności zrobię wszystko aby ta inwestycja nie spowodowała degradacji społecznych więzi mieszkańców i nie zniszczyła wielowiekowych uwarunkowań ludzkich i środowiskowych” – pisze burmistrz Chudoba.
Skan pisma skierowanego do GDDKiA 18 maja załączamy pod tekstem.
Sądeczanka ma być drogą klasy GP (główna – przyspieszona), dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej długość to około 50 km (w zależności od wariantu od 43,9 do 51,5 km. )
Obecnie trwa postępowanie dotyczące wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. GDDKiA przedstawiła Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska trzy warianty przebiegu trasy (mapa pod tekstem). Preferowany wariant nie zakładał budowy tunelów. Obecnie waży się decyzja o powrocie do koncepcji „tunelowej”.