Jak inwestować w rozwój własnej firmy?

Jak inwestować w rozwój własnej firmy?

Inwestycje służą umocnieniu pozycji firmy na rynku. Pozwalają na dalszy rozwój produktów i usług, zwiększają efektywność operacyjną, a nawet przyczyniają się do zdobycia nowych klientów. Jak lokować kapitał prowadzonej działalności gospodarczej tak, aby odnieść na tym pośredni lub bezpośredni zysk?

Skąd brać środki potrzebne do inwestowania w swoją firmę?

Inwestowanie w firmę zwiększa jej wartość i potencjał. Proces ten polega na umiejętnym zużywaniu odpowiednich zasobów:

  • czasu;
  • pieniędzy;
  • wiedzy;
  • wysiłku.

To strategia mająca na celu zwiększenie przyszłych zysków – zastosować powinien ją każdy właściciel biznesu, któremu zależy na utrzymaniu konkurencyjności w branży.

Do początkowych inwestycji wystarczy kapitał w postaci wiedzy, czasu i wysiłku. W miarę dalszego rozwoju potrzebne zaczną być jednak pieniądze. Jak poradzić sobie z tym problemem? Nie każda firma generuje wystarczająco wysokie dochody miesięczne, aby móc pozwolić sobie na kolejne wydatki. Czy oznacza to, że ich właściciele mają zrezygnować z dalszego skalowania przedsiębiorstwa? Niekoniecznie!

W takich sytuacjach należy wykorzystać zewnętrzne źródła finansowania. Znaczy to, że przedsiębiorcy powinni zapewnić sobie dodatkową gotówkę m.in. poprzez:

  • kredyty gotówkowe/inwestycyjne;
  • współpracę z innymi firmami;
  • dotacje.

To proste metody, z których skorzystać mogą nawet biznesmeni na JDG (Jednoosobowej Działalności Gospodarczej). Ci jednak mają przed sobą utrudnione zadanie: muszą mieć pewność, że ich inwestycja będzie opłacalna, tj. nie tylko zwróci się, ale również przyniesie odpowiedni zysk. Nie mogą pozwolić sobie na popełnienie błędu, bo może kosztować ich to całą firmę.

Kredyty gotówkowe jako źródło dla inwestycji

Korzystanie z kredytów gotówkowych wymaga starannej oceny zdolności kredytowej firmy (lub jej właściciela) oraz stworzenia rozważnej strategii spłaty zobowiązania. Przed złożeniem wniosku zaleca się dokładną analizę kosztów związanych z pożyczką, warunków umowy i wpływu na płynność finansową prowadzonej działalności.

Przedsiębiorcy zainteresowani taką formą finansowania mogą uzyskać więcej informacji na temat kredytów gotówkowych pod adresem: https://www.bankier.pl/smart/kredyty-gotowkowe – zawarte tam oferty będą przydatne zwłaszcza w kontekście JDG i MŚP (Małe-Średnie Przedsiębiorstwa).

Popularne metody inwestycji w biznes – co będzie opłacalne?

Chociaż skuteczność inwestycji da się zmierzyć za pomocą ROI (ang. Return On Investment), to nie istnieje żaden sposób, który dawałby gwarancję tego, że podejmowane działania okażą się skuteczne i zyskowne – istnieje wiele czynników, których niestety nie da się przewidzieć (np. kryzys ekonomiczny w kraju, w którym funkcjonuje działalność).

Z tego względu, na sam początek warto inwestować w sprawdzone rzeczy, które zapewniają szybkie rezultaty. Zwykle jest to rozwój:

  • produktów lub usług;
  • technologiczny;
  • infrastruktury
  • linii produkcyjnej;
  • zawodowy pracowników.

Ponadto część kapitału należy przeznaczyć na marketing i kampanie reklamowe. Zapewniają one dopływ nowych klientów, a tym samym zwiększają generowane przez firmę dochody. Trzeba jednak pamiętać, że zbyt duży popyt może spowodować potencjalne problemy; jeżeli podaż produktu jest za mała (ze względu na niewystarczającą ilość maszyn produkujących), to wzrośnie niezadowolenie potencjalnych konsumentów.

Innymi słowy, pożądane jest, aby dopierać kolejność działań inwestycyjnych rozważnie. To wymaga przeprowadzenia szczegółowej analizy stanu firmy i zidentyfikowania jej słabych stron.

Popularne metody inwestycji – wyjaśnienie

Inwestycja w badania i rozwój nowych produktów lub usług zwiększają atrakcyjność oferty firmy. Nowe towary lub pełnione funkcje przekładają się bezpośrednio na zainteresowanie klientów oraz zwiększone zarobki; zwłaszcza wtedy, gdy propozycja firmy przedstawia się atrakcyjniej niż u konkurencji (np. ze względu na jakość lub niższą cenę).

Usprawnienie technologii, czyli m.in. oprogramowania i systemów informatycznych, poprawia wydajność operacyjną, a także usprawnia procesy biznesowe i wprowadza rozwiązania cyfrowe. Sklep stacjonarny może dzięki temu zająć się również sprzedażą online – zamiast kierować swoją ofertę wyłącznie do konsumentów lokalnych, zachęcić również klientów z całej Polski (a nawet poza jej granicami).

Modernizacja i rozbudowa infrastruktury biznesu (np. magazynów, biur i zakładów produkcyjnych) skutkuje optymalizacją kosztów i lepszym dostosowaniem się do rosnących potrzeb rynku. Może oznaczać np. że właściciel sklepu zaoszczędzi pieniądze, magazynując towar we własnym lokalu, a nie wypożyczając teren od innego przedsiębiorcy.

Rozwój kompetencji pracowników poprzez szkolenia i programy zawodowe motywuje zatrudnionych do zwiększenia produktywności, a tym samym efektywności całej firmy; dzięki temu zaangażowani specjaliści będą w stanie zająć się trudniejszymi do wykonania zadaniami.

Czy przedsiębiorca może przewidzieć ryzyko inwestycji?

Zarządzanie ryzykiem inwestycyjnym to kluczowy element procesu podejmowania decyzji biznesowych. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą ocenić, czy ich wybory są właściwe? Przydatne będą:

  • analiza rynku;
  • ocena konkurencji
  • badanie zainteresowania potencjalnych i dotychczasowych klientów;
  • dywersyfikacja portfela inwestycyjnego;
  • spotkanie z doradcą finansowym.

Do przeprowadzenia poprawnej analizy rynku potrzebne będzie zbadanie jego dynamiki, trendów, rywali i preferencji konsumentów – pozwoli to na dostateczne zrozumienia otoczenia, w którym funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. Dostarczy to informacji o potencjalnych zagrożeniach i szansach (np. nie warto inwestować w rozwój telefonów komórkowych z fizyczną klawiaturą numeryczną, skoro raporty wskazują, że użytkownicy wolą smartfony z ekranami dotykowymi).

Dywersyfikacja umożliwia zminimalizowanie ryzyko niepowodzenia części inwestycji. Część z nich będzie skazana na porażkę, ale inne mogą okazać się niezwykle lukratywne – zysk z nich wynagrodzi wszystkie straty. Spotkanie z doradcą finansowym pomoże w znalezieniu i ustaleniu świetnych okazji.

Jak więc inwestować w rozwój własnej firmy? Powoli i w przemyślany sposób. Zachowanie trzeźwości pozwoli dokonywać wyborów, które mają największą szansę na przyniesienie upragnionych rezultatów.

Reklama