Analiza strategii rozwoju i bieżących budżetów gminy Grybów

Analiza strategii rozwoju i bieżących budżetów gminy Grybów

gmina Grybów

Każda gmina w Polsce ma obowiązek stworzenia wieloletniej Strategii rozwoju gminy. Powstają zatem te strategie. Przyjmowany jest 7-letni horyzont planistyczny. W definicji jest to kluczowy dokument, z którego powinny wynikać wszystkie działania gminy. Strategię, także jej aktualizację, uchwala rada gminy większością głosów. Jest to dość uroczysta chwila.

Na postawie strategii i WPF są opracowywane i uchwalane budżety roczne gminy. Tu także konieczne jest zachowanie spójności tym razem w triadzie: strategia-WPF-budżet roczny.

Analiza strategii

Dokonaliśmy analizy, kwerendowania zapisów 3 pozycji w gminie Grybów. Trzeba dodać dość ważnych i kosztotwórczych.

Chodzi o:

  • Budowę basenu otwartego w Białej Niżnej.
  • Budowę basenu krytego w Białej Niżnej.
  • Budowę Szkoły podstawowej w Gródku.

Pewne rzeczy nas zaniepokoiły. Już sam fakt, że powstaną 2 baseny w jednej miejscowości. Tylko i tutaj zauważyliśmy, że basen odkryty jest ujęty w projektach flagowych w Strategii w latach 2022-2023 na kwotę 18 mln i w tym samym dokumencie budowa basenu krytego na kwotę 20 mln do roku2030, budowa od 2023, czyli tego roku. Strona 72 Strategii. Niestety te pozycje nie zostały ujęte w WPF, ale budowa basenu otwartego jest tylko w budżecie rocznym w 2022. Sugerujemy także, aby „projekty flagowe” znalazły się w celach operacyjnych i kierunkach działań. To stworzy spójność, której teraz brak.

Wnioski analizy

Co należy zatem wnioskować? Planowane są 2 baseny, a nie budowany jest jeden. Czy zaniechano zatem tych inwestycji, czy też zostaną one przesunięte na inne lata? Plan budowy basenu krytego zakłada 8 lat budowy, czy też budowa będzie zrealizowana w ciągu tych 8 lat? Na przykład w latach2029-2030. Przydatna byłaby większa precyzja planistyczna. Co jest także z basenem otwartym? Brak tej pozycji w WPF. Ale jego budowa została wpisana do budżetu 2022 na kwotę 7,7 mln, ale odstąpiono od budowy. Czyli żaden basen nie jest budowany. To tworzy zamieszanie. Ważną pozycją jest budowa szkoły podstawowej w Gródku. Ona jest w projektach flagowych Strategii na kwotę 15 mln złotych w latach 2022-2023. W WPF jest pozycja jednak na kwotę 12,4 mln zł w latach 22-24. To dobrze, że pojawiły się oszczędności, ale okres budowy się wydłużył. Jednakże jest rozbieżność z kwotami WPF i kwotami dwóch lat budżetowych 7,1 mln w 2023. Wydatki na szkołę także przeniesiono na „kolejne lata”.

Znowu niezgodności: piętrowe w dokumentach i w realizacji. WPF jest cokolwiek nieaktualny i niespójny ze Strategią. Wszystko razem jest niespójne z budżetami rocznymi. Innych pozycji nie analizowaliśmy, ale należy zakładać niespójności

Pozostaje jednak pytanie: dlaczego planowana jest budowa basenu krytego i to znowu w Białej Niżnej?

Przygotowano przez: Nowosądeckie Centrum Analiz Samorządowych.

Aktualizacja:

Szanowni Państwo,

W odniesieniu do artykułu pt „Analiza strategii i bieżących budżetów Gminy Grybów” z dnia 4.09.2023 opublikowanego na stronie https://www.dts24.pl/analiza-strategii-rozwoju-i-biezacych-budzetow-gminy-grybow/ pragnę wyjaśnić, co następuje:

1.    Gminy w Polsce nie mają obowiązku opracowania strategii rozwoju. Zgodnie z art. 10e ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, gmina może opracować strategię rozwoju gminy. Zatem jest to zadanie fakultatywne i to samorządy decydują czy taki dokument przyjąć, biorąc pod uwagę przesłanki za ewentualnym opracowaniem takiego dokumentu.  Strategie rozwoju są  co do zasady zapisem intencji, a nie planem pracy. Określają długookresowe kierunki rozwoju gminy oraz oczekiwane efekty w określonej perspektywie czasowej.

2.    Sposób konstruowania budżetu gminy oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej określa w szczególności ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych, a kontroli prawidłowości sporządzania dokumentów budżetowych dokonuje Regionalna Izba Obrachunkowa.

3.    Zadania ujęte w dokumencie planistycznym jakim jest Strategia, nie są podstawą do konstruowania budżetu  gminy. Zapisy ujęte w Strategii mogą stanowić  jedynie punkt odniesienia do tworzonych aktów budżetowych w zakresie przyjmowania do realizacji  przedsięwzięć.

4.    We wnioskach z dokonanej przez autorkę tekstu, próby porównania stanu realizacji przedsięwzięć Gminy Grybów oraz środków zaplanowanych na ich realizację w poszczególnych dokumentach, autorka zadaje sobie pytania. Wątpliwości autorki wynikają jednak z braku informacji o sposobie konstruowania dokumentów budżetowych gminy  (projektu uchwały budżetowej oraz WPF) oraz braku informacji o przesłankach, jakimi kierowały  się władze gminy ujmując zadania i planując odpowiednio  środki na ich realizację w poszczególnych latach. Jednocześnie porównywanie spójności dokumentów budżetowych ze Strategią  jest bezzasadne, bowiem jak uprzejmie wspomniano wyżej, należałoby wyjść od istoty przyjmowania takiego dokumentu.

5.    Pragnę jednocześnie podkreślić, że praca organów administracji publicznej jest jawna.  Bardzo żałujemy, że nie zwrócono się do nas o udzielenie odpowiedzi na zadawane pytania. Z chęcią  takie wyjaśnienia zostałyby Państwu przekazane,  a opublikowany artykuł posiadałby rzetelne dane nt. stanu realizacji poszczególnych przedsięwzięć  w Gminie Grybów.

     Z poważaniem, Danuta Krok

Sekretarz Gminy Grybów

 

Czytaj także:Krynica-Zdrój. Ponad tysiąc strażaków – młodzieżowców gościło na Sądecczyźnie [ZDJĘCIA, FILM]

logotyp

                 fot. UG Grybów

Reklama