Analiza strategii rozwoju i bieżących budżetów gminy Chełmiec

Analiza strategii rozwoju i bieżących budżetów gminy Chełmiec

UG Chełmiec

Chodzi o jakość tych dokumentów i spójność.

Strategia Rozwoju Gminy Chełmiec

Zaczynamy od Strategii. Podzielona jest na 4 cele strategiczne, te zaś na 16 celów operacyjnych i 60 kierunków działań. Zastosowano oryginalny podział strategiczny na: Przedsiębiorczość. Przestrzeń. Człowiek. Środowisko. Jak to wyjaśnić stosując teorię zbiorów? Można tak skrótowo i prowokacyjnie powiedzieć, że: człowiek prowadzi biznes w środowisku naturalnym, które jest jednocześnie przestrzenią. Takie powiązanie indukuje przenikanie się, brak ostrości i konkretyzacji. To także powoduje pleonazmy. Zastanawia zatem cel operacyjny: Rozwój przedsiębiorczości i Kierunek: Wspieranie istniejących i nowopowstałych firm. Wygląda to na redundancję. Jest także deklaratywne i przez to bez pokrycia. Takich przykładów w Strategii jest więcej.

Kierunki w Strategii

Treść Kierunku: Poprawa jakości kształcenia w szkołach jest tak ogólne, że należy to potraktować jako pustosłowie. Na czym ta „poprawa” będzie polegać? Uwag semantycznych można mieć więcej. Ciekawa jest figura: „wyznaczenie i budowa”. Czy budowanie nie musi być poprzedzone wyznaczeniem miejsca budowy? Dziwnie brzmi wyrażenie: „wzrost dostępności”, jako sens, że ma być czegoś więcej. Podobnie zastanawia zapis, że prowadzona będzie „rozsądna polityka…”. Trudno inaczej wyobrażać sobie działanie strategiczne w gminie jak rozsądne. Zastanawia zatem użycie przydawki „rozsądna”. Zwraca uwagę także „stałe doposażanie obiektów sportowych”, a już tej „stałości” brak w przypadku: lokali socjalnych, mieszkań chronionych, placówek medycznych, szkół.

Przy formułowaniu poziomów strategicznych należy także zachowywać podobny poziom szczegółowości. Trzeba unikać powtarzania (kierunek 423 i 432).

Należy także przemyśleć uszczegółowienie poziomu Kierunki. Chodzi o konkretyzację ilościową, z której można wyprowadzić ogólne wskaźniki: ilość, czas, koszt. Najniższy poziom zadań w strategiach powinien wyprowadzać pomiar ilościowy. To dobry wstęp do tworzenia budżetów zadaniowych w gminach.

Wnioski

Ogólnie jednak Strategia gminy Chełmiec nie prezentuje się gorzej niż w innych gminach powiatu Nowosądeckiego. Można nawet jej jakość zakwalifikować powyżej średniej.

WPF

Czytamy WPF. Nasuwa się postulat, aby cele, a zwłaszcza kierunki w Strategii wiązać bezpośrednio z pozycjami WPF. Stanie się czytelne, które pozycje WPF związane są z pozycjami działań określonymi w Strategii. WPF jest zdominowany przez budowę kanalizacji. Wydatki idą w dziesiątki milionów. Strategia o tym wspomina. Trzeba zaznaczyć, że istnieje kompatybilność z budżetami rocznymi w 2022 i 2023. Tak powinno być zawsze. Zmiany trzeba uaktualniać. Jednakże zapisywanie w WPF wydatków na poziomie 10, 8 tysięcy nie jest poważne, szczególnie, że to wydatek jednorazowy. Ustawodawca miał intencję aby WPF był dokumentem: z założenia strategicznym, wieloletnim, stanowiącym podstawę rozwoju samorządów. Należy podkreślić, że gmina Chełmiec należy do lepiej zarządzanych gmin powiatu. Sformułowane uwagi dotyczą jedynie kluczowych dokumentów. To konstruktywnie może wpłynąć na korekty w tworzeniu dokumentacji związanej ze strategicznym rozwojem gminy. Na to należy liczyć.

Przygotowano przez: Nowosądeckie Centrum Analiz Samorządowych

Czytaj także: dts24 poleca! Nowy Sącz. Galicyjski Festiwal Zmysłów

logotyp
fot.UG Chełmiec

Reklama