Ponad 41 mln zł dla małopolski z Funduszu Autobusowego

Ponad 41 mln zł dla małopolski z Funduszu Autobusowego

– By odległość nie stanowiła problemu – takie jest główne założenie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, ustanowionego przez rząd w 2019 r. Dzięki Funduszowi powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim mniejszych miejscowości mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Nabór na rok 2023 cieszył się w Małopolsce rekordowym zainteresowaniem – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Wyniki tego naboru wojewoda przedstawił na briefingu prasowym. Towarzyszyli mu posłowie Władysław Kurowski oraz Patryk Wicher, a także Sławomir Dyl – dyrektor Wydziału Programów Infrastrukturalnych i Rolnictwa Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie wraz ze swoim zastępcą Grzegorzem Wrześniakiem.

Blisko 41,4 mln zł na 253 linie
– 41 379 656,08 zł – to dokładna kwota, która trafi do województwa małopolskiego w ramach tegorocznego naboru do rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na liście beneficjentów jest 69 jednostek samorządu terytorialnego, w tym 60 gmin, 8 powiatów i województwo małopolskie. Z danych zawartych w złożonych wnioskach wynika, że uruchomione lub reaktywowane mogą zostać nawet 253 linie autobusowe – wylicza wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

– Łączenie jest najważniejszym słowem, które opisuje ten program. Łączymy nie tylko ludzi, ale łączymy też potencjały. Łączymy potencjały gmin, powiatów, województwa. Łączymy gminę z gminą, region z regionem, człowieka z człowiekiem, człowieka z pracą, człowieka z usługami – podkreśla poseł Patryk Wicher.

W ramach wniosków złożonych w tegorocznej edycji Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych stworzonych lub utrzymanych zostanie 195 linii autobusowych gminnych, 43 powiatowe i 15 wojewódzkich.

Samorząd województwa otrzyma najwyższe dofinansowanie na poziomie blisko 6,7 mln zł.

Sąsiedzka współpraca dla dobra mieszkańców
Wśród projektów objętych dofinasowaniem są takie, które pokazują dobrą współpracę sąsiadujących ze sobą samorządów w imię dobra mieszkańców.

Padł rekord
– Liczba złożonych w tym roku wniosków jest rekordowa. W ramach pierwszego naboru na 2019 rok powstało lub zostało utrzymanych 40 linii autobusowych. Rok później było to 105 linii, a w 2021 roku – 167 linii. W roku ubiegłym w ramach dwóch naborów udało się uruchomić lub reaktywować 245 linii, a łącznie przekazaliśmy kwotę ponad 37,4 mln zł. Biorąc zatem pod uwagę liczbę linii objętych Funduszem, można powiedzieć, że zainteresowanie od pierwszego roku funkcjonowania Funduszu Autobusowego wzrosło ponad sześciokrotnie – wylicza wojewoda Kmita.

Lista wniosków objętych dopłatą z FRPA

Reklama