Uważajcie! 27-latek z Nowego Sącza stracił 115 tysięcy. Myślał, że rozmawia z pracownikami banku

Uważajcie! 27-latek z Nowego Sącza stracił 115 tysięcy. Myślał, że rozmawia z pracownikami banku

siedmiolatka, powiat limanowski, metoda na pracownika banku

27-letni nowosądeczanin zaufał rzekomym pracownikom banku i stracił 115 tysięcy złotych. Zazwyczaj ofiarami metody na: wnuczka, policjanta, pracownika banku padają seniorzy. Tym razem trafiło na młodego człowieka, który na chwilę stracił czujność i dał się zmanipulować. 

Do zdarzenia doszło 23 lutego. Około godziny 11:00 zadzwonił telefon mężczyzny – numer identyfikował się jako infolinia jednego z banków, w którym miał ulokowane swoje oszczędności. Rozmówca poinformował 27-latka, że jego oszczędności życia są zagrożone i musi je natychmiast wypłacić, po czym wpłacić ponownie przez wpłatomat innego banku.

– Mężczyzna nie pozwolił sądeczaninowi się rozłączyć i cały czas pozostawał na linii. W tym czasie zmanipulowany 27-latek poszedł do banku i wypłacił 72 tysiące złotych. Zgodnie z otrzymanym poleceniem sądeczanin poszedł do innej placówki bankowej, gdzie korzystając z wpłatomatu, w kilkunastu transzach wpłacił pieniądze na wskazane konto za pomocą podsyłanych mu kodów BLIK – relacjonuje Aneta Izworska z biura prasowego Komendy Miejskiej Policji w Nowym Sączu.

Na tym nie koniec, do 27-latka znów zadzwonił telefon z innego ,,banku”, w którym mężczyzna także miał oszczędności. Dostał taką samą instrukcję, co ma zrobić. Mężczyzna sądząc, że to taka sama procedura jak wcześniej nie wahał się tylko wypłacił 43 tysiące, a potem wpłacił we wpłatomacie, korzystając z otrzymywanych kodów BLIK.

– Ta niecodzienna sytuacja nie dawała jednak spokoju sądeczaninowi. Kiedy ponownie zadzwonił na numery infolinii swoich banków okazało się, że żaden z pracowników nie dzwonił do niego w takiej sprawie i że padł ofiarą oszustów. Kiedy do 27-latka dotarło, że właśnie stracił ponad 115 tysięcy złotych, natychmiast zgłosił się do komendy. Teraz policjanci pracują nad ustaleniem sprawcy, bądź sprawców tego przestępstwa, jednocześnie apelując o rozwagę i ostrożność – dodaje Aneta Izworska z KMP w Nowym Sączu.

Policjanci radzą jak nie dać się oszukać:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
  • Uważaj na spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer lub nazwę – oznacza, to że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy (np. mama, Tomek itp.) czy numeru telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów. Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania do bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku!
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

Czytaj także: Wciąż nie wiadomo, gdzie jest 32-letni Piotr Szczęsny z Barcic

Fot. KMP Nowy Sącz

Reklama