Trwa budowa dworca przesiadkowego. Obiekt otworzy szansę ustanowienia strefy czystego transportu

Trwa budowa dworca przesiadkowego. Obiekt otworzy szansę ustanowienia strefy czystego transportu

Przy Bulwarze Narwiku trwają prace związane z budową dworca przesiadkowego. Inwestycja warta około milion 100 tys. zł ma zakończyć się jeszcze w tym roku – jesienią. W miejscu zaniedbanego przystanku autobusowego powstanie kontenerowy pawilon z punktem obsługi klienta, strefą handlowo – usługową, przy zatokach dla autobusów pojawią się przeszklone wiaty, a cały teren zyska nowe oświetlenie, oraz nową nawierzchnię. Przy wjeździe będzie niewielka strefa parkingowa typu kiss&ride.

Jak poinformował prezydent Nowego Sącza, dworzec przesiadkowy otworzy możliwości związane z ustanowieniem w mieście strefy czystego transportu, do której nie każdy pojazd będzie mógł wjechać…

Chcę doprowadzić do tego, żeby ruch autobusów wjeżdżających do Nowego Sącza przenieść z centrum miasta właśnie na dworzec przesiadkowy. Niestety wiele z tych pojazdów jest z złym stanie technicznym. Zastanawiamy się nad tym, aby w centrum ustanowić strefę czystego transportu, do której będą mogły wjeżdżać wyłącznie samochody spełniające normy emisji spalin Euro 5 lub Euro 6. Dyskusje dotyczące tego zagadnienia są w toku, mam nadzieję, że wypracujemy takie rozwiązanie, które ograniczy poziom zanieczyszczeń w centrum – powiedział prezydent Ludomir Handzel podczas ostatniego spotkania online z mieszkańcami.

Przymiarki do stworzenia strefy czystego transportu w Nowym Sączu trwają od kilkunastu miesięcy i uwzględniają dwie koncepcje różniące się wielkością strefy. Jedna zakłada ustanowienie jej wyłącznie w ścisłym otoczeniu rynku, druga  obejmuje obszar wyznaczony ulicami Jagiellońską, Grodzką i Długosza.

 

 

Euro 5 i Euro 6 to dopuszczalne normy emisji spalin dla samochodów produkowanych w ostatnim dziesięcioleciu. W zależności od tego, w jaką jednostkę napędową wyposażone jest auto, normy EURO rozpatrują 4 bądź 5 wskaźników.

Dyrektywa ta dostosowana została do pojazdów wyprodukowanych na terenie Unii Europejskiej w latach 2011-2014. Poniżej limity emisji poszczególnych związków dla aut z tego okresu – dla samochodów z silnikami benzynowymi i z silnikami diesla

NOx – 0,06 g/km / 0,18 g/km,

HC – 0,1 g/km / 0,05 g/km,

CO – 1 g/km / 0,5 g/km,

PM – 0,005 g/km / 0,005 g/km,

HC+NOx – brak / 0,17 g/km.

Norma EURO 6

Odnosi się do samochodów wyprodukowanych od 2014 roku zawiera następujące limity emisji:

NOx – 0,06 g/km / 0,08 g/km,

HC – 0,1 g/km / 0,05 g/km,

CO – 1 g/km / 0,5 g/km,

PM – 0,005 g/km / 0,005 g/km,

HC+NOx – brak / 0,17 g/km.

Czytaj też:

Do wojska marsz! Rusza kwalifikacja wojskowa dla roczników 1997 – 2002

Reklama