Spacerkiem po Nowym Sączu. Stara Kolonia –  kolejarska wyspa

Spacerkiem po Nowym Sączu. Stara Kolonia –  kolejarska wyspa

W 1890 r. zapadła decyzja o powstaniu osiedla dla pracowników kolei. Pierwszych 37 domków oddano do użytku w dwa lata później. Projekt przewidywał budowę około stu, z regularną szachownicową siecią uliczek. Osiedle sfinansowano z tzw. funduszu prowizyjnego Kolei Państwowych.

Oprócz parterowych (bliźniaków), dwurodzinnych domów pobudowano w kolonii osiem piętrowych czterorodzinnych i kilka wielorodzinnych. Tym samym sądecka kolonia kolejowa stała się jednym z największych tego typu założeń urbanistycznych w całej Galicji. Nowemu Sączowi przybyła prężna dzielnica, powstała w pobliżu dworca kolejowego i Warsztatów Kolejowych, między ulicami Zygmuntowską, Kolejową, Batorego i Sienkiewicza. Budową kierował inż. Julian Miszke.

Staraniem pracowników Warsztatów i węzła kolejowego Generalna Dyrekcja Kolejowa we Lwowie zleciła budowę szkoły podstawowej, którą oddano do użytku 16 września 1897 r. Jej patronem od początku był król Władysław Jagiełło.

W tym samym roku rozpoczęto budowę kościoła kolejowego pod wezwaniem św. Elżbiety. Zaprojektował go uznany lwowski architekt Teodor Talowski. Wierni mogli korzystać ze świątyni już w następnym roku.

W 1911 r. (…)

CAŁOŚĆ PRZECZYTASZ W DTS WOLNA SOBOTA. Tam znajdziesz też fotogalerię:

Partnerzy wydania:

 

Reklama