Służby ratunkowe działały w nowym tunelu na Zakopiance

Służby ratunkowe działały w nowym tunelu na Zakopiance

Strażacy, policjanci i ratownicy medyczni wzięli dziś udział w ćwiczeniach w nowym tunelu drogowym wydrążonym w górze Luboń Mały. Z nieoficjalnych zapowiedzi GDDKiA wynika, że droga S7 wiodąca przez ten tunel zostanie otwarta w sobotę. Obiekt inżynierski wydrążony pod górą Luboń Mały to dwukomorowy tunel o długości 2,06 km. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości oraz trzymetrowy pas awaryjny.

Ćwiczenia oparte były  o tzw. czarne scenariusze. Zaangażowano do nich pozorantów symulujących ofiary wypadku masowego. Służby prowadziły akcję związaną z pozorowanym wypadkiem masowym z udziałem autobusu przewożącego 30 osób i sześciu samochodów osobowych, w tym auta elektrycznego. Zadaniem strażaków i ratowników było ugaszenie pożaru i udzielenie pomocy poszkodowanym.

W  ćwiczeniach udział wzięli mundurowi z  Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi, małopolscy policjanci, załogi Pogotowia Ratunkowego, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz pracownicy Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i Centrum Zarządzania Tunelem.

Jak poinformował dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński – straż pożarna i pozostałe służby chciały sprawdzić realne czasy dostępu do poszkodowanych w środku tunelu.

Tunel na Zakopiance będzie udostępniony kierującym prawdopodobnie w sobotę 12 listopada. Zgodnie z uchwałą rady gminy Jordanów z 27 października br. obiektowi zostało nadane imię Pary Prezydenckiej Lecha i Marii Kaczyńskich.

Prace w tunelu zostały już zakończone. Zamontowane w nim systemy, które mają zapewnić bezpieczeństwom, pomyślnie przeszły testy. W tunelu jest ponad 3 tys. lamp, 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej i cztery wentylatory napowietrzające. W przejściach pomiędzy tunelami zainstalowano 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie. Wewnątrz zainstalowano kamery monitoringu wizyjnego. Zapewniona jest łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego, czujniki dymu oraz czujniki ciepła. Znalazło się tam także 178 głośników, z których w razie konieczności będzie słychać ostrzeżenia i polecenia.

Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r., a później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty br. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca. O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

Do wydrążenia tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Podczas budowy wydobyto materiał skalny o objętości 600 tys. m sześciennych. Do budowy użyto 190 tys. m sześciennych betonu i 48 tys. ton stali.

Tunel ma dwie komory, tzw. nitki, o długość 2058 m, wysokość 4,7 m i szerokość użytkowej 14,9 m. W każdej komorze są po dwa pasy ruchu o parametrach 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości.

Wewnątrz tunelu znajduje się 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m. Środkowa nisza jest przejezdna dla służb ratowniczych. Pośrodku obiektu jest także zatoka postoju awaryjnego. Na wypadek pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej.

Inwestycję uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem na węźle Skomielna; dyspozytorzy będą pracowali całodobowo.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w miejscowości Naprawa, od strony północnej. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.

W związku z powstałym osuwiskiem przy lewym portalu od strony południowej w Skomielnej Białej, czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych.

Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa – w kwietniu 2020 r.

Wartość kontraktu to ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę – firmę Astaldi.

źródło: GDDKiA; PAP

zdjęcia w galerii: GDDKiA

Czytaj też:

strzałka w dół

Muszyna. Miasto walczy o budowę krytego stoku narciarskiego

Reklama