Rozpoczynają się badania zamkniętej DK28. Wyniki w listopadzie

Rozpoczynają się badania zamkniętej DK28. Wyniki w listopadzie

DK28

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie podpisała z PKN Projekt umowę na przeprowadzenie badań geotechnicznych i wykonanie ekspertyzy osuwiska w Kasinie Wielkiej. Tam przez osuwisko zamknięto drogę krajową 28, co utrudnia życie kierowcom. Wyniki tych badań poznamy końcem listopada. Wartość prac oszacowano na 543 tysiące zł.

Badania osuwiska rozpoczną się od badań geofizycznych prowadzonych w formie tomografii elektrooporowej (ERT) i metodą sejsmiczną (MASW lub SRT). Pierwsze badanie polega na zamontowaniu w gruncie elektrod i sprawdzeniu, jaki opór podłoże stawia prądowi elektrycznemu. Metoda sejsmiczna polega na pomiarze i analizie, jak sztucznie wygenerowane fale sejsmiczne przenoszą się w gruncie.

,,Oba badania geofizyczne dostarczą informacji pozwalających na wstępną ocenę, na jakiej głębokości znajduje się płaszczyzna poślizgu, czyli płaszczyzna, po której przesuwa się osuwisko. Dzięki temu będzie można zaprojektować odpowiednią głębokość wierceń. Przewidujemy wykonanie łącznie 350 m odwiertów o głębokości co najmniej 20 metrów” – wyjaśnia Michna Kacper z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Głębokość wierceń będzie zależeć m.in. od wyniku badań geofizycznych. GDDKiA chce dotrzeć do płaszczyzny poślizgu osuwiska i sprawdzić podłoże pod nią. Wiercenia będą rdzeniowane – pozwolą na pobranie prawie całego przekroju gruntu.

,,Dla przykładu, w przypadku odwiertu o głębokości 20 m będziemy mogli pobrać próbkę przekroju gruntu o długości co najmniej 18 m. Pobierane próbki gruntu będą kategorii A1, czyli najwyższej przewidzianej dla badań geotechnicznych. Ostatnie z badań to sondowanie statyczne (CPTU), które pozwoli na sprawdzenie jaki opór stawia grunt. Im większy opór, tym lepsze parametry ma grunt” – tłumaczy Michna Kachna.

Na podstawie przeprowadzonych badań wykonawca przygotuje ekspertyzę oceniającą zakres i charakter osuwiska. Ekspertyza będzie też wskazywała, w jaki sposób należy docelowo zabezpieczyć to miejsce, by można było wyremontować i ponownie udostępnić kierowcom drogę.

,,Pęknięcia na drodze w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja. Wskazywały one na uaktywnienie się pod jezdnią drogi krajowej nr 28 osuwiska. Ze względów bezpieczeństwa droga została zamknięta 31 maja. W czerwcu przygotowaliśmy wstępną opinię techniczną. Niestety, jej wynik nie pozwolił na podjęcie decyzji o bezpiecznym dopuszczeniu drogi do choćby ograniczonego ruchu samochodów” – przypomina rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.

Czytaj także: Zespół z Kenii zniknął na prawie 2 godziny. Koniec końców dzieci bezpiecznie dotarły…

Źródło/ Fot. GDDKiA

Reklama