„Pracownik banku” oszukał 25-latka. Podstęp wyglądał wiarygodnie

„Pracownik banku” oszukał 25-latka. Podstęp wyglądał wiarygodnie

mężczyzna w bluzie w kapturem na głowie rozmawia przez telefon komórkowy

25-latek z Sądecczyzny został oszukany przez fałszywego pracownika banku. Cyberprzestępca ukradł niemal 50 tysięcy złotych – wszystko dlatego, że polecił swojej ofierze zainstalowanie pewnej aplikacji.

Pod koniec ubiegłego miesiąca 25-latek odebrał telefon od „pracownika banku”. Nic dziwnego, że nie podejrzewał, że może to być oszust – numer identyfikował się, a na wyświetlaczu pojawiła się nazwa placówki bankowej.

Mężczyzna, który zadzwonił, zapytał Sądeczanina, czy w ostatnim czasie robił przelew na rachunek wskazanej przez niego osoby. Po tym, jak 25-latek zaprzeczył, oszust oznajmił mu, że prawdopodobnie ktoś włamał się na jego konto. Polecił wówczas, żeby mężczyzna zainstalował w swoim telefonie aplikację, która umożliwi zdalny dostęp do jego komórki. Jak wyjaśnił, chodziło o szczegółowe sprawdzenie ostatnio wykonywanych operacji.

Gdy aplikacja została zainstalowana, „pracownik banku” poprosił 25-latka, by zalogował się do swojego konta bankowego. Sądeczanin nie wiedział, że oszust widzi dane, które wpisywał. W ten sposób cyberprzestępca miał już pełny dostęp do rachunku swojej ofiary.

Mężczyzna jeszcze kilkukrotnie dzwonił do 25-latka i tak go zmanipulował, że ten wykonywał wszystkie jego polecenia – udał się nawet do placówki bankowej, by zwiększyć limity transakcji, a także złożył wniosek o udzielenie kredytu – relacjonuje Aneta Izworska z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Nowym Sączu.

Sądeczanin opowiedział swoim rodzicom o tej dziwnej sytuacji. Ci zaczęli podejrzewać, że doszło do oszustwa – i słusznie. Jak się później okazało, przestępca wykonał w sumie 5 przelewów na inne konto. 25-latek stracił w ten sposób ponad 47 tysięcy złotych. Natychmiast poinformował o tym sądecką policję. Funkcjonariusze pracują obecnie nad tą sprawą.

Jak nie dać się oszukać?

Policjanci po raz kolejny apelują o rozwagę i ostrożność w podobnych sytuacjach. Poniżej znajduje się kilka porad, które przygotowali.

Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych  z nieznajomymi, nawet rzekomymi  pracownikami banku.

Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.

Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.

Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.

Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).

Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.

– Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

fot. ilustr. KMP w Nowym Sączu


Czytaj też:

Brawurowa ucieczka kierowcy BMW. Za bezmyślność odpowie przed sądem

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama