Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę wartą 180 mln zł. Jest to krok przybliżający budowę obiecywanej od kilkunastu lat linii Podłęże - Piekiełko. Dokument dotyczy opracowania dokumentacji dla budowy połączenia kolejowego Podłęża z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

- Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. To kolejny dowód na to, że z determinacją dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – przekonuje Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. 

Podpisana dziś umowa na opracowanie dokumentacji jest największą pod względem zakresu w historii polskiej kolei. Jak wyjaśnia prezes PKP Ireneusz Merchel - trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką, a Nowym Sączem.

Realizacji zadania ma podjąć się konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail S.A, a kontrakt opiewa na 180 milionów złotych netto. Wykonawca dokumentacji ma dostarczyć opracowania niezbędne do wykupu gruntów i prowadzenia robót budowlanych, jak choćby koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze, decyzje administracyjne, czy materiały przetargowe.

Jest to pierwszy z trzech etapów budowy od dawna obiecywanej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko. Kolejny ma dotyczyć ,,modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną".

Przeprowadzone analizy wykazały, że nowa linia kolejowa miałaby skrócić czas dojazdu z Nowego Sącza do Krakowa do zaledwie jednej godziny.

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe - zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze" jest realizowane w latach 2018 - 2021. Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27. Wartość inwestycji „Podłęże – Piekiełko" wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

fot. ilustr. pixabay

MAGIK MAŁA

Wypowiedz się w tej sprawie