Newag wybudował pierwszą polską lokomotywę, która pojedzie z prędkością 200 km/h

Newag wybudował pierwszą polską lokomotywę, która pojedzie z prędkością 200 km/h

Newag wyprodukował pierwszą polską lokomotywę, która może się rozpędzić do prędkości 200 km/h. Rozpoczynają się jej testy, a w poniedziałek – 11 września rozpoczął się też proces homologacyjny. Nowosądecka spółka chce pokazać maszynę na gdańskich targach Trako.

Elektrowóz wielosystemowy o wdzięcznej nazwie Griffin E4MSUa czekają badania statyczne hamulca (odbędą się one w Krakowie), a na przełomie września i października ma on wjechać na tor testowy w Żmigrodzie. Lokomotywa została zbudowana z drobnym poślizgiem, który wynikał ze zmiany wymagań dotyczących tarcz hamulcowych w Niemczech.

W październiku 2021 r. PKP Intercity podpisało umowę z Newagiem na zakup 10 nowych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych, a w czerwcu 2023 rozszerzono zamówienie o kolejne 5 jednostek. W związku z tym wartość zamówienia wzrosła z 258,6 do niemal 388 mln zł brutto.

Zgodnie z umową producent ma uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Czechach, Austrii, Niemczech, na Węgrzech i na Słowacji.

Czytaj też: Arkadiusz Mularczyk i prezes Polregio Adam Pawlik o renesansie kolei na Sądecczyźnie

Fot.  Newag i archiwum DTS

Reklama