Nawet rok czekania na odbiór azbestu z posesji. Dlaczego? – pytają mieszkańcy

Nawet rok czekania na odbiór azbestu z posesji. Dlaczego? – pytają mieszkańcy

azbest, powiat nowosądecki, eternit, oczekiwanie, wnioski

Mieszkańcy powiatu nowosądeckiego, którzy pozbyli się szkodliwego eternitu ze swoich dachów, dopytują, dlaczego trzeba czekać aż rok, zanim ktoś ze starostwa zabierze azbest z posesji. Wszystko zależy od ilości zainteresowanych i pieniędzy.

Od 2001 roku w powiecie nowosądeckim realizowany jest „Program usuwania odpadów zawierających azbest…”. Rocznie korzysta z niego od 370 do 450 właścicieli domów, czy innych obiektów budowlanych. Na czym on polega i jak z niego skorzystać? Właściciel budynku, który zamierza pozbyć się eternitu z dachu, składa wniosek w starostwie powiatowym w Nowym Sączu (może także listownie) dotyczący odbioru azbestu z posesji. Po tym zostaje od wywieziony bezpłatnie i unieszkodliwiony.

– Cieszę się, że taki program istnieje w naszym powiecie, jednak problemem jest czas oczekiwania. Rok – tyle się czeka na odbiór. Nie wiadomo gdzie to składować przez tyle czasu, szczególnie jak się ma niewielką posesję i z każdej strony sąsiad. Nikt raczej nie chce mieć azbestu pod nogami. Oczywiście zabezpieczony jest folią, ale jednak przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu na podwórku – skarży się jeden z mieszkańców powiatu.

Jak się okazuje, czas oczekiwania na odbiór zdemontowanego już eternitu (po złożeniu wniosku) jest uzależniony od posiadanych przez starostwo w danym roku pieniędzy przeznaczonych na ten cel. Obecnie, zgodnie z uchwałą Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 28 lipca 2021 r. i nowym regulaminem realizacji „Programu usuwania odpadów zawierających azbest z terenu powiatu nowosądeckiego” kontynuowany jest projektem „Likwidacja wyrobów zawierających azbest w Powiecie Nowosądeckim”. Program finansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020,

,,Pozyskane środki z RPO pozwolą w br. na maksymalne skrócenie czasu oczekiwania mieszkańców na legalne pozbycie się zdemontowanego eternitu – ograniczonego do czasu przeprowadzenia procedury postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy usługi usunięcia i przekazania do unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest” – wyjaśnia Maria Olszowska, rzeczniczka starostwa.

Obecnie trwa kolejny nabór wniosków o usunięcie i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest. Powiat pokrywa koszty pakowania, załadunku, transportu i przekazania do unieszkodliwienia na składowisko odpadów niebezpiecznych.

– Mieszkańcy powiatu mają gwarancję bezpłatnego pozbycia się odpadów zawierających azbest. Otrzymują też dokumenty świadczące o należytym ich unieszkodliwieniu – mówi Stanisław Ryba, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu.

W ramach zadania przewidziane jest usunięcie i przekazanie do unieszkodliwienia 2550 ton odpadów. We wrześniu ubiegłego roku usunięto i przekazano do unieszkodliwienia 590 ton odpadów zawierających azbest z 215 posesji. Zakończenie projektu datowane jest na 31 marca 2023 roku, dlatego trzeba się spieszyć ze składaniem wniosku i decyzją o zmianie poszycia dachów pokrytych eternitem.

– Nie jest wykluczone, że w kolejnych latach finansowanie Programu usuwania odpadów zawierających azbest będzie ograniczone – dodaje Stanisław Ryba.

Zgodnie z „Krajowym planem usuwania wyrobów zawierających azbest” termin rozwiązania problemu unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest powinien nastąpić przed 2032 r. Więcej informacji TUTAJ.

Fot. Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu 

Reklama