Mieszkańcy powiatu nowosądeckiego, którzy pozbyli się szkodliwego eternitu ze swoich dachów, dopytują, dlaczego trzeba czekać aż rok, zanim ktoś ze starostwa zabierze azbest z posesji. Wszystko zależy od ilości zainteresowanych i pieniędzy.
Od 2001 roku w powiecie nowosądeckim realizowany jest „Program usuwania odpadów zawierających azbest…”. Rocznie korzysta z niego od 370 do 450 właścicieli domów, czy innych obiektów budowlanych. Na czym on polega i jak z niego skorzystać? Właściciel budynku, który zamierza pozbyć się eternitu z dachu, składa wniosek w starostwie powiatowym w Nowym Sączu (może także listownie) dotyczący odbioru azbestu z posesji. Po tym zostaje od wywieziony bezpłatnie i unieszkodliwiony.
– Cieszę się, że taki program istnieje w naszym powiecie, jednak problemem jest czas oczekiwania. Rok – tyle się czeka na odbiór. Nie wiadomo gdzie to składować przez tyle czasu, szczególnie jak się ma niewielką posesję i z każdej strony sąsiad. Nikt raczej nie chce mieć azbestu pod nogami. Oczywiście zabezpieczony jest folią, ale jednak przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu na podwórku – skarży się jeden z mieszkańców powiatu.
Jak się okazuje, czas oczekiwania na odbiór zdemontowanego już eternitu (po złożeniu wniosku) jest uzależniony od posiadanych przez starostwo w danym roku pieniędzy przeznaczonych na ten cel. Obecnie, zgodnie z uchwałą Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 28 lipca 2021 r. i nowym regulaminem realizacji „Programu usuwania odpadów zawierających azbest z terenu powiatu nowosądeckiego” kontynuowany jest projektem „Likwidacja wyrobów zawierających azbest w Powiecie Nowosądeckim”. Program finansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020,
,,Pozyskane środki z RPO pozwolą w br. na maksymalne skrócenie czasu oczekiwania mieszkańców na legalne pozbycie się zdemontowanego eternitu – ograniczonego do czasu przeprowadzenia procedury postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy usługi usunięcia i przekazania do unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest” – wyjaśnia Maria Olszowska, rzeczniczka starostwa.
Obecnie trwa kolejny nabór wniosków o usunięcie i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest. Powiat pokrywa koszty pakowania, załadunku, transportu i przekazania do unieszkodliwienia na składowisko odpadów niebezpiecznych.
– Mieszkańcy powiatu mają gwarancję bezpłatnego pozbycia się odpadów zawierających azbest. Otrzymują też dokumenty świadczące o należytym ich unieszkodliwieniu – mówi Stanisław Ryba, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu.
W ramach zadania przewidziane jest usunięcie i przekazanie do unieszkodliwienia 2550 ton odpadów. We wrześniu ubiegłego roku usunięto i przekazano do unieszkodliwienia 590 ton odpadów zawierających azbest z 215 posesji. Zakończenie projektu datowane jest na 31 marca 2023 roku, dlatego trzeba się spieszyć ze składaniem wniosku i decyzją o zmianie poszycia dachów pokrytych eternitem.
– Nie jest wykluczone, że w kolejnych latach finansowanie Programu usuwania odpadów zawierających azbest będzie ograniczone – dodaje Stanisław Ryba.
Zgodnie z „Krajowym planem usuwania wyrobów zawierających azbest” termin rozwiązania problemu unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest powinien nastąpić przed 2032 r. Więcej informacji TUTAJ.