Minął rok od rozpoczęcia budowy łącznika brzeskiego. Co do tej pory zrobiono?

Minął rok od rozpoczęcia budowy łącznika brzeskiego. Co do tej pory zrobiono?

W ubiegłym roku rozpoczęto budowę tzw. łącznika brzeskiego zachodniej obwodnicy miasta. Nowa droga powstaje między rondem w Jasieniu na DK94 a drogą krajową nr 75 w Okocimiu. Ma niespełna trzy kilometry. Droga ma być początkiem nowej ,,sądeczanki”.

Trasa określana jest mianem łącznika brzeskiego, ponieważ łączy węzeł Brzesko na autostradzie A4 z DK94 i DK75.  Obecnie prace są zaawansowane w ponad 30 proc. Inwestycja pochłonie 98 milionów zł. Pierwszy odcinek łącznika ma 2,1 km i funkcjonuje od 2016 roku. Biegnie od węzła na A4 i DW768 do ronda na DK94, łącząc nową czwórkę ze starą (DK94 to dawna DK4).

,,Budowany odcinek pozwoli na przejazd z autostrady dalej na południe, w kierunku Sądecczyzny, z ominięciem Brzeska. Odciąży to ruch w mieście na ulicach Kościuszki, księdza Popiełuszki i Mickiewicza. Przejeżdża nimi codziennie nawet 23 tysiące pojazdów. Ta droga jest równocześnie pierwszym powstającym odcinkiem „sądeczanki”, przygotowywanej w nowym przebiegu drogi krajowej nr 75 do Nowego Sącza” – tłumaczy Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. 

Jak dodaje, powstająca trasa będzie drogą główną ruchu przyspieszonego, bez skrzyżowań z drogami lokalnymi. Przecinająca ją ul. Pomianowska w Brzesku będzie biegła 40-metrowym wiaduktem nad obwodnicą. Zostanie wybudowany również specjalny zjazd do Szpitala Powiatowego w Brzesku, z którego będą korzystać pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna. 

,,Droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Na trasie poza wiaduktem nad obwodnicą powstają dwa mosty nad Uszwicą. Te mosty to część ronda, na którym będzie kończyć się nowa trasa. Rondo zostało zaprojektowane w taki sposób, żeby pozwolić w przyszłości na bezkolizyjny wjazd na „sądeczankę”” – wyjaśnia Kacper Michna. 

Na około trzykilometrowej trasie ma powstać sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Wszystkie zostaną poprowadzone pod obwodnicą. Do każdego z przejść będą prowadzić specjalnie usytuowane płotki i ogrodzenia. 

Co do tej pory zrobiono?

Budowlańcy kończą prace związane z przełożeniem rzeki Uszwicy na odcinku ponad 400 metrów. Było to konieczne, gdyż koryto rzeki kolidowało z inwestycją. Wszystkie działania są prowadzone pod ścisłym nadzorem służb ochrony środowiska, w szczególności ichtiologów, tak, aby w jak największym stopniu zminimalizować wpływ tych prac na przyrodę. 

,,Przebudowaliśmy sieć energetyczną średniego napięcia, na ukończeniu są prace związane z przebudową sieci sanitarnej i teletechnicznej. Zaawansowane są również prace związane z siecią wodociągową, gazową i siecią energetyczną niskiego napięcia. Mosty zostały już przygotowane w ok. 65%. Kończymy prace związane z budową trzech z pięciu przepustów. Cztery z nich będą pełniły funkcje przejść dla zwierząt” – informuje rzecznik GDDKiA. 

Do wykopania pozostało około 300 tysięcy metrów sześciennych gruntu oraz skończenie budowy nasypów i wykonanie ostatnich prac związanych z przebudową sieci. Niedługo rozpocznie się budowa wiaduktu, którym ul. Pomianowska będzie biegła nad obwodnicą. Prace mają zakończyć się w lipcu 2024 roku. Wykonawcą zadania jest Eurovia Polska. Nadzór prowadzi konsorcjum firm INKO Consulting i MP Consulting. Inwestycja powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

Czytaj także: Zbliża się IX edycja Kongresu Kultury Regionów

Źródło: GDDKiA w Krakowie 

Reklama