Małopolska to region atrakcyjny turystycznie

Małopolska to region atrakcyjny turystycznie

Rozmowa z Andrzejem Gutem-Mostowym, wiceministrem sportu i turystyki

– Który aspekt Igrzysk Europejskich jest ważniejszy dla ministra sportu i turystyki: sportowy czy promocyjny dla Polski i regionu?

– Igrzyska Europejskie są największym tegorocznym wydarzeniem sportowym w Europie. Kamery całego świata od 21 czerwca będą skierowane na Polskę. Podobnie, jak na całym świecie dzieje się tak, w przypadku spektakularnych imprez sportowych. Trzeba podkreślić, że Polska jest już rozpoznawalna jako kraj atrakcyjny turystycznie, choćby w kontekście turystyki miejskiej, kulturowo-historycznej, czy aktywnej. Właśnie w aspekcie wypoczynku na świeżym powietrzu, choć nie tylko, Igrzyska stworzą kolejną szansę dla naszego kraju, aby w pamięci turystów z całego świata, którzy przy tej okazji odwiedzą Polskę, zapisać się jako kraj atrakcyjny turystycznie. Oba te aspekty: sportowy i turystyczny – są niezwykle istotne i wzajemnie powiązane.

– Polska Organizacja Turystyczna promowała Igrzyska w całej Europie. Turyści przyjadą zwabieni zawodami sportowymi czy raczej atrakcjami Małopolski?

– Oczywiście to niezwykłe wydarzenie sportowe, jakim są Igrzyska, stanowi unikatowy wabik turystyczny. Przy okazji kibicowania sportowcom podczas Igrzysk, miłośnicy sportu będą mieli okazję zwiedzić nasz kraj. Małopolska, szczególnie Kraków jest destynacją popularną wśród turystów. Jednak należy pamiętać, że wszystkie miasta-gospodarze Igrzysk oferują wiele fantastycznych atrakcji turystycznych. Ich poznawaniu sprzyja również pora roku. Chociaż Polska przyciąga pięknem i niepowtarzalnością niezależnie od warunków pogodowych, to jednak lato zawsze najbardziej sprzyja zwiedzaniu i poznawaniu. Być może turyści, skuszeni nietuzinkowym urokiem naszego kraju, będą chcieli poznać wspaniałe polskie miasta i przyrodnicze zakątki również jesienią, zimą, wiosną. Wierzę, że swoje pozytywne wrażenia z pobytu w Polsce przekażą także znajomym i bliskim. Zapraszamy zawsze, a w myśl kampanii Małopolskiej Organizacji Turystycznej „Daj się ugościć” udowodnimy tym, którzy jeszcze o tym nie wiedzą, że Polska jest nie tylko urzekająco piękna, ale przede wszystkim bezpieczna i oczywiście gościnna.

– Polska znalazła się na czele rankingu CNN Travel, jako kierunek turystyczny warty odwiedzenia w 2023 r. Jak wielu z nich wybierze w tym roku Małopolskę?

– Polska zajmuje topowe miejsca w turystycznych rankingach atrakcyjności. Poza zestawieniem CNN Travel nasz kraj został doceniony w ostatnich miesiącach również przez USA Today, chińską platformę Toncheng Travel czy hiszpańskie periodistadigital.com, a Warszawa otrzymała tytuł European Best Destination 2023. Małopolska obok Pomorza i Mazur jest bardzo chętnie wybierana jako miejsce na spędzenie wakacji. W 2022 roku z polskiej bazy noclegowej skorzystały ponad 34 miliony turystów, z czego niemal 6 milionów stanowili goście zagraniczni. Biorąc pod uwagę wyłącznie pierwszy kwartał bieżącego roku dostrzegalny jest wyraźny wzrost liczby podróżujących o prawie 20 procent. Można zatem spodziewać się, że podobna sytuacja będzie miała miejsce w okresie letnim, co potwierdzają najnowsze badania zlecone przez Polską Organizację Turystyczną dotyczące planów wakacyjnych Polaków.

– W jednym z wywiadów powiedział Pan, że IE są jednym z impulsów pobudzenia gospodarki oraz ważnym czynnikiem w odradzaniu turystyki…

– Tak, niewątpliwie inwestycje które odbyły się przy okazji Igrzysk Europejskich dają nowe możliwości sportowcom z naszego kraju. Rozbudowa infrastruktury sportowej wzbogaca nasz kraj o możliwości rozwoju sportowych talentów i dbania o zdrowie i aktywność fizyczną Polaków. Dzięki Igrzyskom na pewno do Polski przyjedzie wielu turystów zagranicznych, w tym osób, które Polski nie miały okazji „poznać osobiście”. Ogromnie nas to cieszy, bowiem z pewnością wpłynie na, nie tyle rozwój branży, co na kolejny etap odrestaurowania się jej po  latach stagnacji związanej z pandemią.

– Przed Igrzyskami POT zaprosił do Małopolski ponad 200 zagranicznych dziennikarzy i blogerów oraz 150 touroperatorów, by dzięki ich relacjom przestawić nasze walory turystyczne. To nowy sposób promocji za granicą?

– Podróże studyjne i prasowe nie są niczym nowym, jeśli chodzi o sposób promowania Polski. Wykorzystywane są już na całym świecie i oczywiście również przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, a także przez Polską Organizację Turystyczną, która posiada 16 ośrodków zagranicznych. W ubiegłym roku zrealizowano 134 podróży do naszego kraju, w których udział wzięło 318 dziennikarzy i influencerów oraz 233 touroperatorów. Dziennikarze i blogerzy inspirują czytelników, pomagają wybrać kierunki podróży. Już wkrótce będziemy świadkami rozstrzygnięcia kolejnych Turystycznych Mistrzostw Vlogerów, organizowanych przez POT, którzy prezentują nasz kraj w fotograficznym i filmowym ujęciu. Systematycznie organizowane są study toury dla zagranicznych operatorów turystycznych oraz press toury dla zagranicznych dziennikarzy. Dzięki późniejszym relacjom w mediach oraz rekomendacjom informacja dociera do szerokiego grona odbiorców, co pokazują rekordowe, ubiegłoroczne wyniki medialne i marketingowe osiągnięte przez POT. A właśnie rekomendacja i rzetelna informacja dziennikarska stanowią o efektywnej promocji.

– Na które z zawodów, jakie widzi Pan w dwutygodniowym programie Igrzysk będzie chciał się Pan wybrać osobiście?

– Igrzyska Europejskie to wielkie święto sportu. Chciałbym w miarę możliwości uczestniczyć we wszystkich zawodach, choć wiem, że ze względu na inne obowiązki będę musiał wybrać. Skoki narciarskie w Zakopanem są szczególnie bliskie mojemu sercu, będę również na zawodach w naszym regionie czyli w Krynicy i Nowym Targu. Kibicuję wszystkim zawodnikom. Razem tworzymy polski sport!

Rozmawiał (mol)

  Specjalny numer DTS poświęcony III Igrzyskom Europejskim znajdziesz pod linkiem (bezpłatna wersja online):  

 

Reklama