Spotykałem się z włodarzami gmin, rozmawiałem z inżynierami. Ta droga to szansa na rozwój regionu. Wiem, że na to połączenie czekają kierowcy, mieszkańcy. Tak jak zobowiązałem się na początku: występuję jako mediator w stosunku do wójtów i burmistrzów. Staram się tworzyć dobry klimat rozmowy wokół tej inwestycji. Liczę na to szczerze, że uda nam się dojść do porozumienia – mówi marszałek Witold Kozłowski.
Jak informuje GDDKiA, jeszcze we wrześniu złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej przez RDOŚ. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wskaże ostateczny wariant przebiegu planowanej drogi.
Jak dodaje marszałek Witold Kozłowski, na ten moment ważne jest także to, że dokumentacja jest w trybie realizacji oraz, że zabezpieczone są pieniądze na inwestycję. W rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zarezerwowano na budowę „sądeczanki” niemal 3,2 mld zł.
Szacowane koszty budowy „sądeczanki”, w zależności od wyboru wariantu, wynoszą od 2 mld zł do ponad 4 – w opcji z dwoma tunelami:. pod górą Just i pod Bukowcem. GDDKiA przewiduje, że przetarg na budowę ma szansę zostać rozstrzygnięty na przełomie 2022 i 2023 r. Inwestycja mogłaby wówczas zakończyć się około 2026 roku.
„Sądeczanką” według danych GDDKiA porusza się ok. 18 tys. samochodów na dobę.
Najbardziej zdecydowane „veto” przeciwko budowie trasy w wariancie rekomendowanym przez inwestora zgłosił burmistrz Czchowa Marek Chudoba, który w piśmie do GDDKiA dobitnie oświadczył, że nie dopuści do realizacji drogi w wariancie „C”.
„Głównym problem w prowadzonych przez Państwa pracach projektowych jest brak rzeczywistej współpracy z lokalnymi samorządami, będącymi gospodarzami tego terenu, oraz ignorowanie postulatów i wniosków zgłaszanych przez nie (…). Odnoszę wrażenie, że większy wkład intelektualny wkładają Państwo w argumentację narzucenia nam pierwotnie wybranego przez projektantów wariantu realizacji inwestycji niż w próbę rozwiązania niezwykle istotnego dla rozwoju całego regionu zagadnienia komunikacyjnego (…)
Ze zdumieniem przyjmujemy uporczywie nastawioną postawę Generalnej Dyrekcji na forsowanie jednego, bardzo konfliktogennego społecznie, drogiego w budowie i dającego najgorsze efekty użytkowe rozwiązania oznaczonego jako wariant C.” – pisze Marek Chudoba w liście skierowanym do dyrekcji dróg krajowych.
Proponuje, aby projektanci przeanalizowali nie tylko koszty inwestycji ale i przyszłe koszty utrzymania trasy oraz koszty ponoszone przez jej użytkowników.
– Żądamy powtórnego przygotowania analiz i dokonania korekty obecnej konfliktogennej społecznie i wątpliwej finansowo decyzji – kwituje.
Czytaj też:
Burmistrz Czchowa uprzedza: nie dopuszczę do budowy „sądeczanki” w wariancie „C”