Rusza przebudowa trzech pierwszych dworców w Dolinie Popradu

Rusza przebudowa trzech pierwszych dworców w Dolinie Popradu

dworce w Dolinie Popradu

Zyskają nowy wygląd, choć zachowają górski charakter. Będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i bardziej przyjazne środowisku. Rusza przebudowa dworców kolejowych w Dolinie Popradu. Najpierw rozpoczną się prace w Zubrzyku, Rytrze i Barcicach.

O planach remontu dworców w Dolinie Popradu pisaliśmy między innymi TUTAJ. Prace prowadzone będą w dwunastu miejscach tego regionu. Na początek – Zubrzyk, Rytro i Barcice, a koszt przebudowy tych trzech dworców to odpowiednio 3,36 mln zł, 6,44 mln zł i 4,22 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obiekty będą gotowe na początku 2023 roku.

Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, a SKB S.A. zajmuje się projektem i wykonaniem. Prace realizowane będą w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

Modernizacja dworców kolejowych w Dolinie Popradu to inwestycja, która nie tylko usprawni funkcjonowanie okolicznych mieszkańców, ale sprawi, że ziemia sądecka będzie atrakcyjniejsza dla turystów. Cały projekt to wartość ponad 60 milionów złotych, z czego 37 milionów pochodzi z funduszy europejskich. To dzięki nim możemy w Małopolsce tworzyć infrastrukturę kolejową na miarę XXI wieku – zaznacza Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego.

Przebudowę przejdą też dworce: Piwniczna, Piwniczna-Zdrój, Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów-Zdrój, Stary Sącz, Łomnica-Zdrój, Młodów oraz Milik.

Dworce staną się przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami – znikną bariery architektoniczne utrudniające poruszanie się, dostosowane zostaną toalety, pojawią się specjalne miejsca parkingowe, a także różne usprawnienia jak np. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, czy plany dotykowe dworców.

Zadbano też, by obiekty stały się przyjazne środowisku. Każdy zyska oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą, panele fotowoltaiczne oraz systemy BMS, które będą sterować urządzeniami i instalacjami w budynku, zapewniając optymalizację zużycia wody, energii, elektrycznej i cieplnej. Ponadto w planach są pomy ciepła do ogrzewania oraz centrale wentylacyjne z odzyskiem ciepła.

Bezpieczeństwo obiektów i podróżnych podniosą nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Zubrzyk

Dworzec w Zubrzyku ma połączyć nowoczesny styl w architekturze z elementami górskiego oraz skandynawskiego. Jasna elewacje, duże przeszklenia w poczekalni oraz drewnopodobna okładzina, na której pojawi się zegar – to wszystko jest w planach wraz z nowym poszyciem dachowym i nocną iluminacją LED. Przy wejściu do budynku powstanie zadaszenie.

W środku znajdzie się poczekalnia o powierzchni około 30 metrów kwadratowych z wyeksponowanymi krokwiami, które ,,ocieplą” wnętrze. Podróżni będą mogli korzystać z ławek z miejscami na bagaż. Ponadto w poczekalni znajdą się  gabloty z rozkładem jazdy, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Obok będą toalety.

Na zewnątrz wybudowane zostaną nowe chodniki, a zieleń zostanie uporządkowana. Powstanie wiata rowerowa ze słupkiem naprawy rowerów, a także dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Rytro

– Dworzec w Rytrze zachowa swoją historyczną bryłę, a także wygląd elewacji, która zostanie pomalowana na jasny kolor. W projekcie uwzględniono renowację cokołu z piaskowca oraz odtworzenie stolarki okiennej i drzwiowej na wzór historycznej. Ciekawostką będzie przywrócenie wiaty od strony peronów, która zostanie wsparta na drewnianych słupach i pokryta, jak całe zadaszenia, dachówką w kolorze naturalnej czerwieni – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP.

Nie zabraknie także iluminacji oraz przestrzennych napisów na budynku.

Centrum dworca będzie nowoczesna, jasna poczekalnia z ławkami ze stali nierdzewnej, gablotami, zegarem oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. Do pomieszczenia przylegać będą toalety. W skrzydłach budynku znajdą się pomieszczenia na potrzeby lokalnego samorządu oraz spółek kolejowych i lokale do wynajęcia. Pomieszczenia te będą mieć osobne wejścia od zewnątrz.

Z obu stron budynku zaplanowano parkingi rowerowe, a od południowej strony stanie wiata z miejscem do odpoczynku oraz stacją naprawczą jednośladów. Od północnej strony pojawią się stojaki rowerowe oraz rzeźba kwietna. Na parkingu naprawiona zostanie nawierzchnia i wyznaczone zostaną miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Barcice

Dworzec w Barcicach zyska nową elewację – jasną z brązowym deskowaniem w górnych częściach. Ponadto odtworzona zostanie historyczna drewniana stolarka okien i drzwi. Na budynku pojawią się podświetlane napisy, iluminacja i zegar semaforowy.

Centralnym punktem wnętrza ma być jasna poczekalnia, a charakteru doda jej wyeksponowanie drewnianych krokwi w wyższej części. W poczekalni pojawią się ławki z miejscem na bagaż, gabloty z rozkładem jazdy, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. W budynku zaprojektowano także toalety i pomieszczenia techniczne.

Zmieni się także najbliższe otoczenie budynku. W miejscu budynku gospodarczego powstaną tereny zielone, a w ich sąsiedztwie wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku i słupkiem naprawczym dla jednośladów. W planach są także nowe chodniki i miejsca parkingowe, w tym przeznaczone dla osoby z niepełnosprawnościami.

wizualizacje: PKP

 

Targi Edukacja, Kariera, Przyszłość

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama