Dworce w Dolinie Popradu odzyskają dawną świetność

W połowie kwietnia zakończył się ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej przebudowy oraz budowy dworców kolejowych w kilkunastu miejscowościach Doliny Popradu. Odnowa obejmie łącznie 16 dworców – niegdyś tętniących życiem, pełnych podróżnych, dziś zapominanych, świecących pustkami. To ma się zmienić. W sierpniu tego roku PKP PLK planuje rozpoczęcie prac modernizacyjnych na trasie Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna.   

PROTGAS6

Przebudowie wraz z zagospodarowaniem terenu zostaną poddane dworce w Starym Sączu, Barcicach, Rytrze, Piwnicznej – Zdroju, Piwnicznej, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie oraz Żegiestowie – Zdroju. Głównym celem inwestycji jest dostosowanie dworców do potrzeb wszystkich grup pasażerów i zapewnienie wyższych standardów obsługi.

– Zadanie jest realizowane w porozumieniu z samorządami gmin, na terenie których zlokalizowane są dworce. Jest to ważny projekt wpisujący się w większy program, który docelowo ma objąć 464 obiekty w całej Polsce – informuje Katarzyna Grzduk z PKP S.A.

W przypadku Starego Sącza PKP planuje zmienić wygląd zewnętrzny budynku. Dworzec po renowacji ma nawiązywać do architektury wcześniejszego dworca, który uległ zniszczeniu bądź do dworca kolejowego w Rytrze.

– Dworzec w Starym Sączu znalazł się wśród 16 projektów inwestycyjnych, które PKP S.A. będzie realizowała w Dolinie Popradu. W przypadku tego obiektu planowana jest przebudowa wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych – mówi Katarzyna Grzduk.

Nowy starosądecki dworzec ma także pełnić funkcję społeczną. Swoje miejsce znajdzie tam sala, w której będą mogły odbywać się spotkania lokalnych stowarzyszeń oraz próby zespołów regionalnych. Obok budynku będzie parking.

Kompleksowej przebudowie zostaną poddane istniejące budynki w Rytrze, Barcicach, w Wierchomli Wielkiej, w Żegiestowie oraz w Piwnicznej. Rozebrane zostaną dworce kolejowe w Młodowie i Zubrzyku. W ich miejsce staną nowe obiekty kolejowe.

Na stacji kolejowej Nowy Sącz-Biegonice powstanie nowy budynek dworca. Starego PKP PLK wyburzać nie zamierza, ponadto chce zaprojektować chodnik łączący nowy budynek dworca ze starym obiektem dworcowym oraz zbudować przejścia na peron. Stacja w Miliku również wzbogaci się o nowy budynek dworcowy.

W Łomnicy pojawia się konieczność budowy nowego dworca. Poprzedni budynek spłonął w pożarze. 6 sierpnia 2008 r. rozpoczęła się jego rozbiórka. W Andrzejówce, Muszynie oraz Powroźniku szykują się udogodnienia dla miłośników dwóch kółek – powstanie infrastruktura do obsługi rowerzystów.

PKP PLK chce także poprawić tzw. małą infrastrukturę kolejową w kierunku Marcinkowic.

– Chodzi o perony w Nowym Sączu-Mieście, w Chełmcu i w Marcinkowicach. PKP jest podzielone na spółki. Po części budynki na przystanku Nowy Sącz – Miasto są zarządzane przez PKP Nieruchomości. Te budynki będą odnowione. Pojawią się tam tablice informacyjne dla podróżnych – mówi Andrzej Oleksy, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Nowym Sączu.

PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się równolegle do realizacji innej inwestycji, opiewającej na kwotę 50 mln zł. Chodzi o szereg remontów mających ułatwić podróże z Tarnowa w stronę Muszyny, poprawić jakość trasy, obsługę podróżnych oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Prace rozpoczną się w sierpniu i potrwają do 2018 r.

5 maja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z firmą Skanska na blisko 47 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych na odcinku Grybów – Kamionka Wielka.

– Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace na tym odcinku. Ich efekty odczują pasażerowie na stacji Ptaszkowa oraz przystanku Mszalnica. Na odnowionych peronach będą wiaty, ławki, nowe czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne. Będzie dostępność dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się i dla niedowidzących  – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Prace, obejmujące 22 przejazdy kolejowo-drogowe m.in. w Grybowie, Ptaszkowej, Białej Wyżnej czy też Mszalnicy, mają zwiększyć poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu kolejowego i drogowego.

Umożliwią płynniejszy ruch pociągów (bez konieczności zwolnień), a nowa jezdnia usprawni przejazd samochodów i ruch pieszych. Prace PLK na trasie Tarnów – Muszyna, obejmą łącznie ok. 19 km torów – dodaje Siemieniec.

Fot. Wikipedia.

MAGIK MAŁA
Share on twitter
Share on facebook
INNE POSTY

Zapisz się na Newsletter

i otrzymuj na bieżąco informacje o najnowszych wydarzeniach

[mailpoet_form id="1"]