DK28. Powstaje podziemna ,,estakada”. Rusza kolejny etap prac

DK28. Powstaje podziemna ,,estakada”. Rusza kolejny etap prac

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie zakończyła pierwszy etap prac tzw. ,,gwoździowanie” na osuwisku w Kasinie Wielkiej na drodze krajowej nr 28. W teren wbito 49 betonowych gwoździ. W ziemi umieszczone zostanie jeszcze 96 betonowych pali. 

Teren został ustabilizowany i przygotowany do rozpoczęcia kolejnych działań. Miesiąc temu GDDKiA rozpoczęła prace na osuwisku. Pierwszym zadaniem była stabilizacja osuwiska, by mógł wjechać ciężki sprzęt. Drogowcy ściągnęłi nawierzchnię jezdni i warstwę ziemi o łącznej grubości około 2 m.

,,Wbiliśmy pionowo w grunt wzdłuż północnej krawędzi osuwiska 25 gwoździ o długości 16 m i średnicy 3,2 cm. Następnie połączyliśmy te gwoździe zbrojeniem (tzw. zbrojenie oczepu) i je zabetonowaliśmy.W tak powstałą ścianę, we wcześniej przygotowanych miejscach, wbiliśmy pod kątem 45 stopni kolejne 24 gwoździe o maksymalnej długości 22 m. Dzięki temu powstała konstrukcja, która stabilizuje teren osuwiska i pozwala na przygotowanie się do palowania gruntu. To ważne dla bezpiecznego prowadzenia prac, bo wykonująca je palownica waży 80 ton” – relacjonuje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Krakowie. 

Kolejny etap, to wbicie w grunt, pod przyszłą drogę, w trzech rzędach łącznie 96 pali o średnicy 80 cm i długości 20 m. Jak wyjaśnia przedstawiciel GDDKiA, pale będą tak długie, gdyż muszą zostać zakotwiczone w stabilnym podłożu znajdującym się pod płaszczyzną poślizgu osuwiska. To na nich – a nie, jak dotąd, na gruncie – będzie opierać się naprawiona droga.

,,W dużym uproszczeniu można więc powiedzieć, że w Kasinie Wielkiej powstanie niemal 100-metrowa  „estakada”, której podpory będą przysypane ziemią, a widoczna będzie tylko sama jezdnia” – wyjaśnia Kacper Michna. 

Później na wbitych palach żelbetonowego zostanie wybudowany „ruszt”, który można też określić mianem żelbetonowej kratownicy. To właśnie bezpośrednio na tym „ruszcie” zostanie odbudowana zniszczona przez osuwisko droga. Dodatkowo skarpa zostanie na odcinku ok. 120 m zabezpieczona koszami gabionowymi. Powstanie też odwodnienie, które będzie odprowadzać wody gruntowe do przepustu pod drogą. 

Przypomnijmy, 29 maja ubiegłego roku na asfalcie i wzdłuż drogi pojawiły się liczne pęknięcia, świadczące o uaktywnieniu się w tym miejscu osuwiska. Było to kilka szczelin o długości do 15 m i szerokości od kilku do około 20 cm. Drogowcy wypełnili powstałe pęknięcia asfaltem i kruszywem, po to, by utrudnić wodzie przedostawanie się w niższe elementy konstrukcji drogi i podmywanie jej. Dodatkowo osuwisko zabezpieczono przed deszczem folią.

Przypominamy, szczeliny i pęknięcia na jezdni drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja ubiegłego roku. Początkowo miały od 10 do 20 cm szerokości i długość do 15 m, występowały na odcinku ok. 50 m. Szczeliny powiększały się i dwa dni później Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o całkowitym zamknięciu drogi. Więcej o tym w artykule: DK28. Jest ekspertyza, a kiedy odbudowa? Osuwisko na głębokości 12 metrów

Czytaj także: Dachowanie samochodu na drodze powiatowej w Miłkowej

Fot. GDDKiA

Reklama