Apelują o rewitalizację linii 104 – Kasina Wielka – Tymbark

Apelują o rewitalizację linii 104 – Kasina Wielka – Tymbark

Miłośnicy retro-kolei skupieni w Forum Gmin Beskidu Wyspowego i w Koalicji Kolei Galicyjskiej „Lokomotywa”, apelują do Ministra Infrastruktury, władz PKP, Marszałka Województwa Małopolskiego i Wojewody Małopolskiego  o wspólne zaangażowanie w  rewitalizację historycznej części linii kolejowej 104 na odcinku Kasina Wielka – Tymbark. Ten odcinek niestety wyłączony jest  z projektu inwestycji zwanej „Podłęże – Piekiełko”.

               – Realizując pożądaną i wspieraną przez nas od kilkunastu lat wielką  inwestycję kolejową „Podłęże – Piekiełko”, która znacznie skróci przejazd z Krakowa do Nowego Sącza, Zakopanego i w Beskid Wyspowy, warto równocześnie zadbać o historyczne dziedzictwo Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Tym bardziej, że w tym roku wejdzie ona w 140-lecie swojego istnienia. Jest to wspaniałe dzieło techniczne polskich inżynierów. W okresie dwóch lat wybudowano 577 km linii kolejowej, nie dysponując obecnymi możliwościami technicznymi. Linia ta miała kapitalne znaczenie dla ożywienia biednego i zacofanego Regionu Galicji, gdyż umożliwiała bezpośrednie połączenie z Wiedniem i stała się swoistym „oknem na świat”. Na odcinku linii kolejowej 104 Kasina Wielka – Tymbark znajdują się historyczne obiekty kolejowe, istniejące od początku istnienia linii kolejowej 104 tj,. od dnia 16 grudnia 1884 roku, liczne obiekty kolejowej infrastruktury technicznej, w tym między innymi budynki stacji kolejowej w Kasinie Wielkiej i Dobrej, liczne mosty, w tym najwyższy most kolejowy w Dobrej – tłumaczy Czesław Szynalik, przedstawiciel Lokomotywy – Koalicji Kolei Galicyjskiej,

Jak dodaje – rezygnacja z inwestycji na tym odcinku „spowoduje nieodwracalne szkody i zniszczenie tej części linii kolejowej, która mogłaby być wspólnie z istniejącym Skansenem Taboru Kolejowego w Chabówce wielką atrakcją turystyczną nie tylko Małopolski, ale również Polski i Europy”.

        18 czerwca  700 uczestników XI Galicyjskiego Pikniku Kolejowego w Kasinie Wielkiej w dniu podpisało apel w tej sprawie. O inicjatywie pisaliśmy w tekście: Kasina Wielka. Będą bić rekord świata w śpiewaniu piosenki …

                  Treść apelu – pod galerią obrazów.

 

Apel do władz Województwa Małopolskiego,

Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych,

Ministerstwa Infrastruktury,

Wojewody Małopolskiego

 

Uważamy, że dawna Galicyjska Kolei Transwersalna:

– to jeden z najcenniejszych zabytków techniki w Polsce, która w tym roku  wejdzie w 140-lecie swojego istnienia,

– może zostać atrakcją turystyczną na skalę polską i europejską,

– stać się może kołem zamachowym lokalnej gospodarki i przemysłu czasu wolnego,

– to ślad kolejarskiej cywilizacji technicznej, na którą składają się wciąż istniejące urządzenia techniczne, budynki mieszkalne i bytowe, zawodowy profesjonalizm i duma ludzi, którzy tworzyli kręgosłup gospodarki.

Odcinek Galicyjskiej Kolei Transwersalnej  od Kasiny Wielkiej do Tymbarku :

– powinien zostać przejęty przez Województwo Małopolskie,

– odcinek ten wraz z wszystkimi urządzeniami technicznymi powinien znaleźć się pod ochroną konserwatorską.

Powinien powstać:

– zespół produktów turystycznych, którego osią byłaby linia kolejowa ze skansenem kolejowym, a integralną częścią dziesiątki istniejących już i zainspirowanych lokalnych przedsięwzięć turystycznych, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego regionu,

– zespół muzealny dokumentujący dzieje Galicyjskiej Kolei Transwersalnej , osiągnięcia techniczne polskich kolejarzy i inżynierów kolejnictwa (Lux-torpedy i parowozu Pm 36).

-plan strategiczny rozwoju skansenu w Chabówce i gwarancja jej istnienia,

– wstępny scenariusz muzeum Galicyjskiej Kolei  Transwersalnej w wybranej lokalizacji np. Dobrej.

Kasina Wielka 18 czerwca 2023 roku

Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej

Forum Gmin Beskidu Wyspowego

 

Reklama