Analiza strategii rozwoju i bieżących budżetów miasta Grybowa

Analiza strategii rozwoju i bieżących budżetów miasta Grybowa

Grybów

Analizowana będzie Strategia Miasta Grybowa. Oceniana będzie spójność Strategii z Wieloletnią Prognozą Finansową i budżetami rocznymi. To są kluczowe dokumenty w każdej gminie, tym samym w mieście. Ich jakość i spójność przekłada się na rozwój gminy. Takie jest założenie. To obowiązkowe dokumenty.

Strategia rozwoju Miasta Grybów na lata 2022-2030
Należy zacząć od Strategii. To fundamentalny dokument. Okres planowania obejmuje lata 2022-2030. We wprowadzeniu do Strategii można przeczytać, że zarządzanie gminą to nie jest „proces intuicyjny, musi opierać się na solidnych podstawach”. Jest stworzona diagnoza. To podstawa każdej strategii. Solidnie opisano sprawy szkolne, stworzono porównania. To dobrze, że w Grybowie edukacja jest sprawą ważną. Można także przeczytać, że dosyć prężnie działa tutaj biblioteka.

SWOT
W SWOT wymienionych jest 8 mocnych stron. O dwóch należy wspomnieć: Wyniki z angielskiego osiągane przez uczniów. Tak, to na pewno jest korzystne, ale pojawia się pytanie, czy to powinno się znaleźć w SWOT. Drugi atrybut to: potencjał agroturystyki. Po pierwsze, ten potencjał bardziej pasuje do gminy Grybów. Po drugie, jeżeli istnieje potencjał, to raczej jest to – szansa. Wymieniono aż 26 słabych stron miasta Grybów. Dużo tych słabych stron w stosunku do mocnych. A może jest tak niekorzystnie? Trzeba pisać prawdziwie, więc zakładając, że jest tyle słabych stron Grybowa, to nie jest dobrze i wiele trzeba zrobić. To powinno mieć przełożenie w projektowanych celach i działaniach strategicznych.

Obszary strategiczne
Wymienione są 4 obszary strategiczne. Ludzie. Gospodarka. Infrastruktura. Czwarty obszar jest jednak zaskakujący, ponieważ jest nim: Zarządzanie strategiczne. W ten sposób chciano najpewniej podnieść znaczenie Strategii Miasta Grybów. Ale jednak jest to dość oryginalny obszar strategiczny. W uzasadnieniu tego obszaru można przeczytać, że dotyczy on 3 poprzednich. Czyli dochodzi do redukcji obszarów jednak do trzech. Główne działania planowane są w Śródmieściu. Deficytów jest wiele (18), częściowo powtarzają się z podanymi w SWOT. Nie jest dobrze. Postanowiono zmienić zarówno misję, jak i wizję gminy. To prawda, że poprzednia wizja nie została zrealizowana. W obecnej wizji miasto Grybów będzie: efektywne wykorzystującym zasoby endogeniczne i egzogeniczne. Jest tak naukowo teraz. Ten aspekt czynnościowy bardziej jednak pasuje do misji. Tą zamianę można tłumaczyć jakoś chęcią osiągnięcia sprawczości. Po przeczytaniu diagnozy i SWOT, odnosi się wrażenie, że jej właśnie brakuje. Nowa wizja miasta płynnie przechodzi w jeden cel strategiczny. Jest on jednak powtórzeniem wizji. Można przeczytać, że będzie „wszechstronny” rozwój dla ludzi i firm. Następuje przejście do celów szczegółowych. Założono 4: Ludzie. Infrastruktura. Gospodarka. Jest znowu zarządzanie strategiczne. Można dostrzec zatem pokrywanie się z obszarami strategicznymi. Jednakże tym razem Zarządzanie strategiczne jest zdefiniowane inaczej. Chodzi tym razem o jakość usług publicznych. Niestety ma się wrażenie chaosu i poplątania. Ciężko się to czyta.

Kierunki działań
W poziomie planistycznym niżej są Kierunki działań. Tym razem Zarządzanie strategiczne skutkuje „poprawą bytową mieszkańców”. Zastanawia także, co z gospodarką ma wspólnego rewitalizacja? Może jednak chodzi o rewitalizację przedsiębiorczości? To jednak zbyt ogólne i abstrakcyjne. Są 4 tabele, gdzie podane są konkretne działania wynikające z kierunków. Ale czy to są konkretne działania? Stopień ogólności graniczy jednak z pustosłowiem. Zastanawiają powtórzenia, tak jakby był to błąd w druku. „System Park&Ride” jest powtórzony 6-krotnie. Czy chodzi o to, że jest tak ważne zadanie?  Strategię Grybowa należy uważnie czytać od strony 65. Tam podana jest w miarę konkretna lista przedsięwzięć. Wskaźniki z wartościami są jasnym punktem Strategii. Ogólnie Strategia jest napisana słabo, a szkoda, że jednak nie „dość prężnie”.

Wieloletnia Prognoza Finansowa
Wieloletnia Prognoza Finansowa posiada horyzont do 2027 roku. Zawiera zaledwie 4 wydatki majątkowe. Chodzi o obiekty sportowe, wodociągi, drogi. Czwarta pozycja to stworzenie dokumentacji (?). Niestety nie można tych pozycji odnaleźć w Strategii. Niespójność ze strategią jest w zasadzie pełna. Ale także jego skąpa zawartość jest defektem. Istnieje także rozdźwięk z budżetami rocznymi. W WPF nie ma ujętych: budowa kaplicy cmentarnej, modernizacji budynku OSP, modernizacji oświetlenia ulicznego. W tej wersji WPF jest do zupełnej zmiany. Jakość Strategii Miasta Grybów i Wieloletniej Prognozy Finansowej jest bardzo słaba. Ze spójnością strategicznych dokumentów jest podobnie. Trzeba jednak zachować nadzieję, że Miasto Grybów dokona stosownych korekt.

Przygotowano przez: Nowosądeckie Centrum Analiz Samorządowych

logo

Fot: UG Grybów

Reklama