[ZDJĘCIA] Do końca grudnia most w Kurowie ,,zniknie”. Decydentem pogoda

[ZDJĘCIA] Do końca grudnia most w Kurowie ,,zniknie”. Decydentem pogoda

Trwa wyburzanie mostu w Kurowie, który od 1943 roku służył kierowcom. Na przeprawę kilka tygodni temu wprowadzono ciężki sprzęt i za pomocą spychów zdejmowana jest warstwa po warstwie. Po historycznym moście zostanie jednak pamiątka.

W tym tygodniu wykonawca rozbiera bariery starego mostu oraz zasypki przyczółku i stożka, od strony Nowego Sącza. Na przyszły tydzień zaplanowano m.in.: rozbiórkę nasypu starodroża DK75 na dojeździe od strony Nowego Sącza, wykonanie płaszcza żelbetowego na przyszłym punkcie widokowym (na przyczółku starego mostu od strony Brzeska) oraz kontynuację rozbiórki płyty pomostu i dźwigarów starego mostu. Kontynuowana również będzie rozbiórka podpór tymczasowych nowego mostu.

,,Wykonawca chciałby skończyć te prace jeszcze w tym roku. Będzie to jednak uzależnione od warunków atmosferycznych i poziomu wody w Dunajcu. Jeżeli nie będzie sprzyjających warunków, prace mogą się przeciągnąć w czasie” – poinformowała naszą redakcję Iwona Mikrut, główna specjalistka ds. komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Zostanie pamiątka

Przeprawa powstała w 1943 roku. Most mierzy 407,6 metrów, a jego szerokość stanowi zaledwie 7,5 metra, z czego jezdnia – 6 m. Wcześniej, przed II Wojną Światową, przeprawa przez Dunajec w Kurowie była drewniana. Spłonęła ona w 1939 roku.

Most w Kurowie, 1931 rok
Most w Kurowie 1931 r. Fot. Zespół Historii Drogownictwa/ GDDKiA

W 1943 r., podczas okupacji, zbudowano most drogowy, który właśnie jest wyburzany. Jego stan techniczny oraz fakt, iż był zbyt wąski wpłynęły na decyzję o budowie nowej przeprawy. Powstała ona nieopodal starego mostu. Koszt inwestycji zamknął się w prawie 190 milionach. 25 października minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w obecności parlamentarzystów i samorządowców oficjalnie otworzył nowy obiekt. Niedługo po tym rozpoczęło się wyburzanie starego mostu.

Po nim jednak zostanie pamiątka. Na pierwszym przyczółku od strony Brzeska powstanie platforma widokowea. Miejsca postojowe dla samochodów dostępne będą z obydwu stron. Parking znajdujący się nieopodal starego mostu zostanie przebudowany. Do platformy będzie można dojechać starodrożem, czyli obecną drogą krajową nr 75. O tym informowaliśmy TUTAJ.

Co ciekawe, podczas prac rozbiórkowych natrafiono na moście na pomieszczenie ukryte 80 cm pod powierzchnią drogi. Mógł to być schron dla inżynierów, którzy budowali most albo jest to komora minerska. Więcej o odkryciu TUTAJ. Prawdopodobnie ,,schron” zostanie zachowany dla turystów, gdyż znajduje się przy przyczółku starego mostu, który nie zostanie wyburzony.

Fot. GDDKiA/
Zespół Historii Drogownictwa/ Stanisław Postułka

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama