Zabierz głos w dyskusji nad rozwiązaniami komunikacyjnymi dla Nowego Sącza.

Zabierz głos w dyskusji nad rozwiązaniami komunikacyjnymi dla Nowego Sącza.

W najbliższym czasie będą podejmowane decyzje co do rozwiązań komunikacyjnych w naszym mieście oraz w sąsiedztwie firmy FAKRO.  Od tych decyzji zależy komfort naszego życia. Zabierz głos w dyskusji, to także Twoje miasto i Twoje życie. To od Ciebie zależy jaką drogą będziesz dojeżdżać do pracy, czy będziesz stać w korkach oraz jak będzie rozwijała się nasza firma.

Twój głos w tej sprawie jest bardzo ważny. Prosimy o zapoznanie się z poniższą informacją. W przyszłym tygodniu poprosimy Cię o deklarację w następujących kwestiach:

  1. Czy jesteś za utrzymaniem łącznika kolejowego?
  2. Czy jesteś za rozwiązaniem komunikacyjnym zaproponowanym przez Sądecką Izbę Gospodarczą?
  3. Czy jesteś za tym, aby utrzymać ok 10 ha terenów inwestycyjnych w Nowym Sączu, pomiędzy szlakiem czerwonym a pomarańczowym?

Ulica Węgierska jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic nie tylko w Nowym Sączu, ale w całej Małopolsce. Od lat władze miasta szukają rozwiązania, które pozwoli odciążyć tę drogę.
W 2017 roku powstał pierwszy projekt alternatywnej drogi (Mapa 1- linia czarna przerywana). Projekt ten łączy ulicę Piramowicza z istniejącą Obwodnicą Zachodnią w Świniarsku. Projekt zakłada także budowę nowego mostu na Dunajcu.

Jakie zalety ma ten projekt?

  • Był szeroko dyskutowany z ekspertami, mieszkańcami.
  • Zapewnia rozwój gospodarczy miasta. Nowy Sącz zyskiwał dzięki temu rozwiązaniu dodatkowe ok. 10 ha powierzchni przemysłowej. Dodajmy, jedynej w Nowym Sączu, dającej szansę na powstanie wielu nowych miejsc pracy.
  • Uwzględnia rozwój komunikacji kolejowej w Nowym Sączu.

Jak wiadomo Nowy Sącz potrzebuje lepszej komunikacji kolejowej. Kluczowe dla rozwoju miasta jest zbudowanie szybkiego połączenia z Krakowem (tzw. Trasa Kraków – Piekiełko –  Nowy Sącz). Poza tym obecne tory kolejowe prowadzące do miasta od strony Chełmca przebiegają przez ścisłe centrum Nowego Sącza. Aż w 6 miejscach tory krzyżują się z ulicami miasta! Każdorazowy przejazd pociągu powoduje zamknięcie szlabanów kolejowych i długie korki.

Koncepcja z 2017 roku wpisywała się w potrzeby rozwoju komunikacji kolejowej. Nowa droga biegła w jednym korytarzu z linią kolejową Kraków – Piekiełko – Nowy Sącz  dalej do granicy państwa oraz z  łącznikiem pomiędzy tą trasą a sądeckim dworcem kolejowym (Mapa 1:  linia żółta przerywana). W tym wariancie powstanie łącznika umożliwiłoby likwidację starej trasy kolejowej przez środek miasta. Zwróćmy uwagę, że łącznik kolejowy przebiega przez tereny niezabudowane, a wzmożony ruch kolejowy będzie mniej uciążliwy dla mieszkańców.

Koncepcja z 2017 roku wypracowana w gronie projektantów, ekspertów, mieszkańców została oficjalnie wpisana do planu rozwoju komunikacji w naszym mieście czyli do tzw.  Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza (Mapa 2). Każdy z nas może zapoznać się z tym planem na oficjalnej stronie miasta Nowego Sącza www.nowysacz.pl.

Obecne władze miasta przedstawiły nową koncepcję drogi  (Mapa 1 – linia pomarańczowa ciągła).

  1. Projekt ten zmniejsza część przemysłową miasta o ok. 10 hektarów, ograniczając rozwój gospodarczy Nowego Sącza, tworzenie nowych miejsc pracy i wzrost wynagrodzeń.
  2. Nowa koncepcja nie uwzględnia nowego łącznika kolejowego. W konsekwencji przewiduje remont i przywrócenie do użytku starej linii kolejowej przebiegającej przez miasto. Zachowanie sześciu przejazdów i zamykanie szlabanów przy wzmożonym ruchu kolejowym jeszcze bardziej utrudni życie mieszkańcom. Zmusi mieszkańców do czekania na szlabanach, zwiększy ryzyko wypadków, spowoduje korki. Dodatkowym obciążeniem dla mieszkańców będzie hałas wywoływany przez przejeżdżające pociągi.

Dlatego też z wielkim niepokojem przyjmujemy informację, że plany łącznika kolejowego stoją pod znakiem zapytania. To kluczowa inwestycja dla mieszkańców Nowego Sącza.

Mając to wszystko na uwadze Sądecka Izba Gospodarcza oraz Fundacja Pomyśl o Przyszłości  zaproponowały alternatywne rozwiązanie, które uwzględnia mocne strony wszystkich rozwiązań (Mapa 1: linia czerwona ciągła).

Na czym polega to rozwiązanie?

 

  1. Pierwszy odcinek drogi jest tożsamy z obecnym planem drogi zatwierdzonym  w Studium, a więc prowadzi tym samym korytarzem co „łącznik” kolejowy, którego budowa jest tak istotna dla rozwoju miasta i komfortu życia mieszkańców.
  2. Takie poprowadzenie drogi zachowuje około 10 ha terenów przemysłowych, pomiędzy szlakiem czerwonym a pomarańczowym, otwierając szanse na kolejne inwestycje
    i rozwój gospodarczy miasta oraz wzrost wynagrodzeń.
  3. W kolejnym odcinku droga poprowadzona jest wzdłuż wałów przy rzece Dunajec,  równolegle do ulicy Węgierskiej. Ułatwia to dostęp  do kolejnych terenów, być może także inwestycyjnych.
  4. W trzecim odcinku droga skręca w prawo i przechodzi przez rzekę Dunajec łącząc się z obecną obwodnicą zachodnią w Świniarsku. Zwróćmy uwagę, że zaplanowanie przeprawy przez Dunajec w tym właśnie miejscu jest mniej kosztowne niż w poprzednich koncepcjach – most jest dużo krótszy, a tym samym tańszy w wykonaniu.  A przecież wydajemy nasze wspólne publiczne pieniądze.
  5. W tej koncepcji niewielkimi nakładami pieniężnymi możemy połączyć nową drogę z ulicą Elektrodową i dalej Węgierską. Pozwoli to znacznie odciążyć ulicę Węgierską. Ruch od strony Biegonic w kierunku Obwodnicy Zachodniej będzie mógł odbywać się poprzez ulicę Elektrodową. To zminimalizuje przewidywane korki na powstałym rondzie przy ulicy Piramowicza.
  6. Zwróćmy uwagę, że przedstawiona propozycja łączy ulicę Węgierską zarówno od strony Nowego Sącza, jak i Biegonic z Obwodnicą Zachodnią w Świniarsku za pomocą jednej przeprawy na Dunajcu.
  7. Naszym zdaniem przedstawione rozwiązanie jest najmniej uciążliwe dla mieszkańców i uwzględnia ich interesy. Jest także prawdopodobnie najtańszym rozwiązaniem z uwagi na krótszy most na Dunajcu.

A jakie jest Twoje zdanie?

Zabierz głos w dyskusji nad rozwiązaniami komunikacyjnymi tutaj.

Twój głos zostanie przekazany osobom decyzyjnym w sprawie drogi.

 

Komitet Pracowniczy

 

Reklama