Z Nowego Sącza do Chabówki w godzinę? Kolejny przetarg ogłoszony

Z Nowego Sącza do Chabówki w godzinę? Kolejny przetarg ogłoszony

PLK, Nowy Sącz- Chabówka

Przetarg na na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz został ogłoszony. Dotyczy on trasy Limanowa – bocznica Klęczany (bez stacji Limanowa). Cała inwestycja zapewni powrót pociągów na trasę po ponad 20 latach. Modernizacja trasy Chabówka – Nowy Sącz ma skrócić czas przejazdu do około godziny. 

Projekt „Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” jest częścią zadania pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”. Wykonanie inwestycji planowane jest na lata 2023-2028.

W grudniu ubiegłego roku rozstrzygnięto przetargi na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej nr 104: odcinka A1 Chabówka – Rabka Zaryte oraz odcinka E bocznica Klęczany – Nowy Sącz. W połowie lutego 2023 ogłoszony został przetarg na odcinek A2 Rabka Zaryte – Mszana Dolna.

Dziś ogłoszono przetarg na odcinek D: Limanowa – bocznica Klęczany. Dodatkowo, w trakcie realizacji jest umowa na zaprojektowanie i budowę podstacji trakcyjnej PT Mszana Dolna oraz zaprojektowanie podstacji trakcyjnych PT Limanowej, PT Pisarzowej i PT Przymłynie.

O linię Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna od wielu lat zabiegali również sami mieszkańcy. Proces przygotowania kolejnych etapów inwestycji wymagał skrupulatnej, wytężonej pracy wielu podmiotów i organów. Inwestycja ta podniesie komfort podróży także na trasie Kraków – Zakopane i Kraków – Nowy Sącz. Na tych odcinkach oczekuje się, że czas przejazdu osiągnie odpowiednio: mniej niż 2 h i mniej niż 1 h. Miejscowości turystyczne zyskają lepsze połączenia, zwiększy się dostępność mieszkańców miejscowości zlokalizowanych wzdłuż nowej linii komunikacyjnej – mówił podczas konferencji prasowej wicewojewoda Ryszard Pagacz.

Inwestycja warta 10 miliardów złotych

„Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” to inwestycja, której wartość szacuje się na około 10 miliardów złotych.

Jak przypominają władze województwa, w ramach przebudowy, rozbudowy i budowy linii kolejowej nr 104 zaplanowano wykonanie m.in. następujących robót  budowlanych: kompleksową wymianę torów ze wzmocnieniem podtorza na długości ok. 60 km; budowę estakady w Limanowej oraz dwóch tuneli (rejon miejscowości Pisarzowa oraz Piekiełko); kompleksową przebudowę dziesięciu przystanków osobowych oraz 6 stacji kolejowych; przebudowę oraz budowę nowych obiektów inżynieryjnych; budowę i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, przystosowanych do obecnych standardów i przepisów obowiązujących na nowych liniach kolejowych; elektryfikację linii kolejowej.

Zostaną także rozebrane stare perony m.in. na przystanku Pisarzowa, Męcina, Chomranice oraz wybudowane nowe perony wraz z całą infrastrukturą. W niektórych miejscach trzeba będzie również zabezpieczyć skarpy i osuwiska. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zaznacza, że inwestycja przyczyni się do likwidacji zjawiska wykluczenia komunikacyjnego.

Potwierdzeniem tego jest realizacja projektu Podłęże-Piekiełko, który składa się zarówno z modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz, jak i budowy nowej linii między podkrakowskim Podłężem na południe. To projekt, który zmieni układ komunikacyjny Małopolski – stwierdza Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podczas konferencji prasowej, która odbyła się dzisiaj w urzędzie wojewódzkim zaznaczał, że modernizacja trasy Chabówka – Nowy Sącz, to niezwykle ważna inwestycja, która zwiększy dostępność komunikacyjną oraz wzmocni znaczenie i atrakcyjność kolei w regionie.

– Ogłoszenie kolejnego przetargu na wykonanie prac oznacza, że jesteśmy coraz bliżej realizacji celu przedsięwzięcia i tym samym spełnienia oczekiwań mieszkańców – dodał Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Czytaj także: Nowy Sącz. Co dalej ze sprawą śmierci prokuratora? Rozważane są dwie drogi działania

Źródło/ fot.: Urząd Wojewódzki w Krakowie

Reklama