Wielomilionowa dziura budżetowa w sądeckiej spółce śmieciowej. Te długi będą spłacać mieszkańcy – mówią radni PiS

Wielomilionowa dziura budżetowa w sądeckiej spółce śmieciowej. Te długi będą spłacać mieszkańcy – mówią radni PiS

Nie pomogły srogie podwyżki opłat za wywóz śmieci i transfery pieniędzy z budżetu miasta do budżetu spółki NOVA. 2022 rok miejska spółka śmieciowa zamknęła ze stratą w wysokości  7 mln 300 tys. zł – tak wynika ze sprawozdania finansowego, dostępnego w zasobach Krajowego Rejestru Sądowego. Zaniepokojeni radni PiS podzielili się swoimi wątpliwościami podczas konferencji prasowej.

Ta strata, wraz ze stratami z lat ubiegłych oraz z nieuwzględnioną w bilansie kwotą na wymagane kary nałożone przez Generalną Inspekcję Ochrony Środowiska, daje łącznie kwotę 11 milionów. To jest problem, który dotyczy nas wszystkich. Przypomnę, że cena za odbiór śmieci została podniesiona o 176 proc. dla mieszkańców i o 300 proc. dla przedsiębiorców – mówiła Iwona Mularczyk.

24 października 2022 roku Rada Miasta Nowego Sącza, nie mając dogłębnej informacji jaka faktycznie jest sytuacja finansowa Novej, dokapitalizowała ją kwotą 2 mln 100 tys. zł. W uzasadnieniu projektu uchwały była jedynie wzmianka o trudnej sytuacji finansowej spółki. Na sesji 21 lutego tego roku rada ponownie podjęła uchwałę zwiększającą dokapitalizowanie o kwotę 3,5 mln złotych – przypomniała radna Teresa Cabała

–  11 milionów zadłużenia to ogromna kwota. To zadłużenie będą spłacać mieszkańcy – stwierdziła radna Cabała.

Po konferencji prasowej radni wystosowali do mediów pismo, w którym dopytują czy  „sowicie wynagradzana Rada Nadzorcza spółki Nova w analizowanym okresie podjęła jakiekolwiek skuteczne działania, które prowadziłyby do uzdrowienia sytuacji finansowej i operacyjnej Spółki?”

Oto jego obszerny fragment:

Zarząd Spółki Nova pod przewodnictwem Pana Krzysztofa Krawczyka dwukrotnie w ciągu drugiego półrocza 2022 roku, to jest we wrześniu 2022 i w grudniu 2022 (uwaga: w odstępie 3 miesięcy!!!) zwoływał Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników w sprawie dalszego trwania Spółki Nova (czyli de facto dalszego świadczenia usługi odbioru śmieci od mieszkańców Nowego Sącza).

Jedyny Wspólnik (Prezydent Miasta Ludomir Handzel) dwukrotnie w odpowiedzi na wniosek Zarządu podejmował Uchwały w sprawie dalszego istnienia Spółki:

  • Uchwała nr 1/2022 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dn. 14.10.2022 r.,
  • Uchwała nr 01/2023 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dn. 16.01.2023 r.

Dwukrotna utrata płynności !? oraz zagrożenie istnienia spółki w drugim półroczu 2022 r.? –  dowodzi, mówiąc z przekąsem, „wyjątkowych kwalifikacji władz spółki, jej nadzoru i udziałowca”.

Tym samym Prezydent Ludomir Handzel miał zarówno w październiku 2022 roku, jak i w styczniu 2023 r. pełną świadomość, iż sytuacja Spółki jest zła, jednak nie poinformował Rady Miasta o zaistniałej sytuacji. Na sesjach Rady Miasta zostały podjęte uchwały o zgodzie na podwyższenie kapitału Spółki (odpowiednio za pierwszym razem o 2.100.000,00 zł oraz o 3.500.000,00 zł za drugim) jednakże informacje dla radnych, jak się okazuje nie były pełne, a tylko fragmentaryczne. Czy Rada w momencie podejmowania uchwał zdawała sobie sprawę jaka jest sytuacja Spółki, a brak dokapitalizowania Spółki powoduje konieczność postawienia jej w stan likwidacji?  Prezydent Ludomir Handzel musiał (był zobowiązany przepisami prawa) podejmować uchwały i jako jedyny wspólnik stanął przed wyborem: upadłość Spółki Nova lub przedłużenie jej egzystencji, a więc w konsekwencji konieczność dokapitalizowania spółki NOVA pieniędzmi mieszkańców Nowego Sącza.

Czy prawdą jest, że w protokole Nr 80/23 z posiedzenia Komisji Finansów Publicznych, które odbyło się w dniu 20 lutego 2023 r., Skarbnik Miasta Pani R. Seruga-Tokarz poinformowała Radnych Miasta Nowego Sącza zasiadających w tej Komisji, że powodem podwyższenia kapitału zakładowego spółki NOVA o kwotę 3.500.000,00 zł (które miało miejsce na Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników spółki Nova w dniu 01 marca 2023 r., jako następstwo podjęcia w dniu 21 lutego 2023 r. uchwały rady Miasta Nowego Sącza o dokapitalizowaniu spółki Nova kwotą 3.500.000,00 zł oraz jeszcze wcześniejszej uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników spółki Nova w dniu 16.01.2023 r. o dalszym istnieniu tej spółki w trybie art. 233 KSH) jest „rozpoczęcie pracy nad dostosowaniem hal magazynowych do wymogów przepisów Unii Europejskiej”, a nie konieczność ratowania dalszego istnienia spółki Nova, która praktycznie stanęła na skraju bankructwa.

Nasuwa się tu oczywiste i kluczowe pytanie: czy Skarbnik Miasta Pani R. Seruga-Tokarz wprowadziła w błąd Radnych Miasta Nowego Sącza będących członkami Komisji Finansów Publicznych???

Należy też zadać pytanie, co z pieniędzmi z pierwszego dokapitalizowania (2.100.000,00 zł), jak zostały rozdysponowane, że konieczne było kolejne (drugie) dokapitalizowanie kwotą 3.500.000,00 zł w przeciągu 3 miesięcy??!!

Czy pieniądze z drugiego dokapitalizowania kwotą 3.500.000,00 zł również zostaną skutecznie zmarnowane i „przejedzone” przez zarząd pod nadzorem rady Nadzorczej spółki Nova i jedynego udziałowca Prezydenta Ludomira Handzla??

Dlaczego Prezes Grodzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej Pan Jarosław Iwaniec, powołany na Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółki Nova w dniu 02 sierpnia 2022 r. złożył z tej funkcji rezygnację już po niecałych trzech miesiącach (tj. 21 października 2022 r.) to jest po pierwszym Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników (odbytym 14.10.2022 r.) ?

Należy jeszcze zwrócić uwagę na dwa ważne aspekty działań Zarządu w omawianym okresie:

Po pierwsze – obniżenie przychodów Spółki w 2022 r., poprzez zmniejszenie strumienia odpadów odbieranych w Nowym Sączu o 4,2 tys. ton w porównaniu z rokiem 2021. Można zadać pytanie czy spadek jest spowodowany błędną polityką kształtowania opłat za wywóz odpadów dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w Nowym Sączu. Drastyczne podniesienie cen spowodowało odpływ klientów do firm konkurencyjnych oferujących bardziej atrakcyjne, niższe ceny.

Po drugie – tu tez można zadać pytanie czy prawdą jest, że pomimo wysłania zapytania ofertowego, aż do 11 banków nie udało się pozyskać kredytu na nowe, niezbędne inwestycje?. Jeśli tak, to brak jakichkolwiek ofert może świadczyć, iż sektor finansowy bardzo negatywnie ocenie perspektywy dalszego funkcjonowania Spółki i nie widzi zasadności i sensu w jej dalszym finansowaniu.

Czy zatem wszystkie organy korporacyjne Spółki (Zarząd, Rada Nadzorcza, Zgromadzenie Wspólników – Prezydent Miasta Nowego Sącza Ludomir Handzel) dochowały obowiązku należytej staranności w zarządzaniu i nadzoru nad Spółką?

Konferencji prasowej wysłuchasz poniżej:

zdjęcia Adrian Maraś

 

 

Czytaj też:

Reklama