„Małopolski Tele-Anioł” to projekt partnerski realizowany od 2018 roku przez Województwo Małopolskie, Caritas Diecezji Kieleckiej oraz Stowarzyszenie Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego z Suchej Beskidzkiej. Jego założeniem jest zorganizowanie kompleksowego systemu opieki umożliwiającego osobom niesamodzielnym jak najdłuższe, bezpieczne pozostanie w ich środowisku oraz miejscu zamieszkania. Udało się pozyskać pieniądze na przedłużenie projektu do końca czerwca 2023 roku.
W uroczystym podpisaniu aneksu przedłużającego funkcjonowanie projektu wzięli udział: marszałek Witold Kozłowski, wicemarszałek Łukasz Smółka, przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Jan Tadeusz Duda, radna województwa Marta Mordarska, ks. Stanisław Słowik – dyrektor naczelny Caritas Diecezji Kieleckiej, Piotr Bodzek – prezes Stowarzyszenia Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego i Mariusz Adaszek – sekretarz Stowarzyszenia EIRR.
– Do tej pory podopiecznymi naszego projektu zostało 6000 osób. To osoby niesamodzielne, starsze i samotne, którym możemy pomóc w sytuacjach kryzysowych – mówi marszałek Witold Kozłowski.
Podopieczni projektu Małopolski Tele-Anioł otrzymują opaski na dłoń monitorujące parametry życiowe i umożliwiające natychmiastowe wezwanie pomocy w sytuacji zagrożenia życia. Ponadto osoby starsze i niesamodzielne otrzymują realną pomoc w zaspokajaniu takich potrzeb jak: zrobienie zakupów, posprzątanie mieszkania, wykupienie leków z apteki czy pomoc w przygotowaniu posiłków.
Aplikację do projektu złożyło 9 300 osób niesamodzielnych, z czego 6 039 zostało uczestnikami projektu, a 1 261 oczekuje na włączenie na liście rezerwowej. Dzięki wydłużeniu okresu realizacji Małopolskiego Tele-Anioła 300 osób z listy rezerwowej otrzyma bezpłatne wsparcie, a 100 z nich- dodatkowe usługi opiekuńcze lub sąsiedzkie.
Dane dotyczące realizacji projektu do marca 2022 r:
- 6 039 osób niesamodzielnych z terenu całej Małopolski skorzystało z usług teleopieki;
- 1 796 osób skorzystało z dodatkowych usług opiekuńczych bądź sąsiedzkich świadczonych w miejscu zamieszkania;
- od początku realizacji projektu zrealizowano ponad 1 053 165 godzin wsparcia sąsiedzkiego oraz ponad 149 081 godzin usług opiekuńczych na rzecz podopiecznych projektu;
- od początku realizacji projektu 1 520 sąsiadów zostało przeszkolonych i zaangażowanych w świadczenie usług (obecnie usługi dla podopiecznych świadczy 896 sąsiadów);
- od początku realizacji projektu 155 wykwalifikowanych opiekunów wykonywało usługi zlecone przez lekarza na rzecz schorowanych i niepełnosprawnych uczestników projektu (obecnie zaangażowanych w świadczenie tych usług jest 90 opiekunów);
- Centrum Teleopieki funkcjonuje w Suchej Beskidzkiej od 1 maja 2018 r., dziennie odbierając ok 250 połączeń od uczestników i średnio wzywając 2-4 razy na dobę karetkę pogotowia do potrzebującego podopiecznego. Szacujemy, że w przypadku przynajmniej 250 osób tradycyjne formy wezwania pomocy byłyby prawdopodobnie niemożliwe i dzięki opasce bezpieczeństwa i systemowi teleopieki osoby te nadal żyją;
- pracownicy Centrum Teleopieki (ratownicy medyczni, asystenci teleopieki oraz psychologowie) przeprowadzili z podopiecznymi rozmowy trwające łącznie ponad 17 050 godzin.
Czytaj też: