Szarek o filmach (142): Welcome to the mainstream, czyli „Wszyscy wiedzą” Asghara Farhadiego [WIDEO]

Szarek o filmach (142): Welcome to the mainstream, czyli „Wszyscy wiedzą” Asghara Farhadiego [WIDEO]

Wszyscy wiedzą to najbardziej mainstreamowy jak dotąd film Farhadiego. I bynajmniej nie jest to zarzut. Jednak tym, czego niewątpliwie brakuje w nowym rozdaniu, jest subtelność – tak mocno akcentowana w jego wcześniejszych dokonaniach. Mimo wszystko twórca Klienta po raz kolejny udowadnia, że nadal ma smykałkę do fundowania widzowi tzw. „niszczycielskich ciosów”, które nie pozostawiają widza obojętnym. I choć widać jak na dłoni, że nie jest obecnie w topowej formie, nie zmienia to faktu, że wielkim rzemieślnikiem jest, choć tutaj w bardziej konwencjonalnym charakterze. Projekcje? Wyłącznie w kinie SOKÓŁ.

Wszyscy wiedzą (2018), reż. Asghar Farhadi
Francja, Hiszpania, Włochy 132′, dramat

Recenzja: Od jakiegoś czasu moją uwagę przykuwa pewna niepokojąca tendencja. Otóż większość uznanych reżyserów, dopóki tworzą na rodzimym podwórku, tworzą filmy niezwykłe. Kiedy tylko postawią nogę w innym środowisku kulturowym, wtedy ich praca nagle traci swój urok. Spojrzenie już nie takie. Diagnoza chybiona. Pazur lekko przytępiony. Wszystko wskazuje na to, że syndrom ten nie ominął irańskiego mistrza Asghara Farhadiego, który zdążył nas już przyzwyczaić do wyśrubowanego poziomu swoich wcześniejszych produkcji: Co wiesz o Elly? (Darbareye Elly, 2009), Rozstanie (Jodaeiye Nader az Simin, 2011) czy Przeszłość (Le passé, 2013). Jego najnowszy film, jako pierwsza hiszpańskojęzyczna produkcja w dorobku twórczym, może nie stanowi plamy na nieskazitelnej filmografii, ale rażące zagniecenie, które wypadałoby jak najszybciej zaprasować.

Jedną z pierwszych – profetycznych względem tego, co ma nastąpić, scen filmu stanowią wycinki prasowe związane z zaginięciem pewnej dziewczynki o imieniu Carmen. Kolejna, odmalowana w jaśniejszych barwach scena przedstawia główną bohaterkę Laurę (Penelope Cruz), która z trójką dzieci przyjeżdża do rodzinnego miasteczka na wesele siostry. Mąż Laury, architekt Alejandro (Ricardo Darin), ze względu na wcześniejsze zobowiązania zawodowe, decyduje się pozostać w Buenos Aires. Jednak weselny karnawał nie potrwa długo. W krótkim czasie przepoczwarzy się w ciąg wzajemnych podejrzeń, insynuacji i oskarżeń, kiedy to nastoletnia córka Laury, Irene (Carla Campra), w tajemniczych okolicznościach zniknie w trakcie zabawy.

Jednak zniknięcie Irene to nie zwykłe zniknięcie, lecz uprowadzenie. Dowodem na to staje się wiadomość esemesowa wysłana matce dziewczyny z żądaniem okupu w wysokości trzystu tysięcy euro. Wszystko wskazuje na to, że na przyjęciu był „kret”, a sprawca to ktoś z grona najbliższej rodziny lub przyjaciół. W sprawę pośrednio włącza się Jorge (José Ángel Egido), emerytowany policjant z umiejętnościami dedukcji godnymi największych detektywów popkultury. Jednak tym, który dysponuje odpowiednim zapleczem finansowym, by faktycznie rozwiązać problem, jest Paco (Javier Bardem), lokalny właściciel winnicy i były kochanek Laury. Co ciekawe, żona Paco, Bea (Bárbara Lennie), otrzymuje te same wiadomości z pogróżkami i żądaniem okupu co matka uprowadzonej. Sekrety wychodzą na światło dzienne, powoli i metodycznie, podczas gdy dramat zaczyna brać zakręt w mroczne rewiry zranionych uczuć i emocjonalnej psychodramy.

Wszyscy wiedzą (Todos lo saben, 2018) to filmowy zlepek przypadków rodzinnych o telenowelowej proweniencji rozsnutych wokół monotonnej intrygi oraz znanych i lubianych dramaturgicznych komunałów. Co więcej, sprawy nie ratuje specjalnie doborowe aktorstwo. Mając na podorędziu iście królewską obsadę z Javierem Bardemem, Penelope Cruz i Ricardo Darinem na czele, Farhadiemu nie udaje się na dłuższą metę utrzymać skupienia widza. Działa nieznośnie zachowawczo, bez ikry, podpierając się wyłącznie celowym budowaniem kolejnych fabularnych twistów i myleniem tropów. Fakt faktem, nie można odmówić Farhadniemu konsekwencji. Reżyser w swoim najnowszym obrazie nadal porusza tematykę rodzinnych zaszłości, próbując ukazać poszczególnych bohaterów przez pryzmat uczuć, ale niestety głosem pozbawionym artykulacji.

Wszyscy wiedzą to najbardziej mainstreamowy jak dotąd film Farhadiego. I bynajmniej nie jest to zarzut. Jednak tym, czego niewątpliwie brakuje w nowym rozdaniu, jest subtelność – tak mocno akcentowana w jego wcześniejszych dokonaniach. Mimo wszystko twórca Klienta (Forushande, 2016) udowadnia, że nadal ma smykałkę do fundowania widzowi tzw. „niszczycielskich ciosów”, które nie pozostawiają widza obojętnym. I choć widać jak na dłoni, że nie jest obecnie w topowej formie, nie zmienia to faktu, że wielkim rzemieślnikiem jest, choć tutaj w bardziej konwencjonalnym charakterze.

Ocena: 5/10 (średni)

***

Seanse w kinie SOKÓŁ / Nowy Sącz

15 marca – 20 marca g. 20:10; 21 marca g. 15:30

Szczegółowe informacje na temat pozostałych premier, jak również aktualnego repertuaru znajdziecie na stronach internetowych sądeckich kin: kino-sokol.pl, helios.pl, kino.ckkrynica.pl i ldk.limanowa.pl.

Natomiast więcej filmów bezwzględnie na synekdochanowysacz.blogspot.com i facebook.com/StowarzyszenieDlaMiasta.

Bartosz Szarek
Foto/wideo: materiały promocyjne

**

BARTOSZ SZAREK, rocznik 1986. Z wykształcenia filolog, tłumacz, absolwent Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie na kierunku filologia angielska, specjalność lingwistyka stosowana. Z zawodu nauczyciel języka angielskiego w Prywatnym Technikum Zawodowym w Nowym Sączu.

Po godzinach publicysta, recenzent i krytyk filmowy, korespondent festiwalowy, redaktor bloga „Synekdocha, Nowy Sącz”, współredaktor facebookowego fanpage’a Stowarzyszenia „Dla Miasta”. W latach 2015-2018 bloger i vloger portalu Sadeczanin.info (cykle „Szarek o filmach”, „Jutro idziemy do kina” i „Pierwszy rząd”). W latach 2014-2019 głos społeczności blogowych „Stacja Kino” i „Filmy godne polecenia”. Publikuje w serwisie Film.org.pl, agregatorach recenzji filmowych Mediakrytyk i FilmKrytyk oraz za granicą: brytyjskie MQM (Movie Quotes and More) i IMDb (Internet Movie Database). Obecnie związany z serwisem internetowym dts24.pl (cykl „Szarek o filmach”) i gazetą Dobry Tygodnik Sądecki.

Ponadto od września 2018 roku menadżer nowosądeckiego zespołu Pozytywka.

WYBORY 2024

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama