Sądeczanka: nie będzie tunelu pod Justem za pół miliarda złotych?

Sądeczanka: nie będzie tunelu pod Justem za pół miliarda złotych?

Miało wystarczyć skierowanie dwóch przebiegów ,,Sądeczanki” do analizy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, ale nie wystarczyło. Minister Infrastruktury – Andrzej Adamczyk poprosił o skierowanie do uzgodnień środowiskowych trzeciego, a jednocześnie najtańszego wariantu przebiegu tej trasy, czyli bez tunelu pod Justem – poinformował dzisiaj, podczas konferencji prasowej, poseł Wiesław Janczyk.

To wcale nie oznacza, że tunel pod Justem nie zostanie wybudowany, ale taki standard przyjęto żeby do dalszych prac skierować trzy warianty. Mam nadzieję, że to nie opóźni w żadnym stopniu realizacji tej inwestycji. Mamy do czynienia także z odwołaniami, co do kontestacji przebiegu drogi – wyjaśniał poseł.

Jak tłumaczył, wczoraj dyrektor GDDKiA poinformował go, iż takie działania odwoławcze podjęła społeczność samorządowa i gminna Gnojnika. Prawdopodobnie trzeci wariant miałby przebiegać po szlaku dotychczas planowanym z wykonaniem tunelu, ale przejściowo bez budowy tunelu za około pół miliarda złotych.

Wydaje się, że to rozsądne ze strony ministerstwo, że zażyczyło sobie trzeciego wariantu, bo to jest pewna ostrożność przy realizacji tej inwestycji. Ona byłaby wtedy poprowadzona szybciej, ale z założeniem, że tunel będzie dobudowany. Podobno standardem jest dzisiaj, że do analiz środowiskowych i geologicznych mają iść trzy warianty, wcześniej miałem informację, że dwa są wystarczające – tłumaczył poseł.

Polityk zaznaczył, iż ostateczną decyzję, co do wyboru konkretnego wariantu podejmie GDDKiA.

Minister Adamczyk ma prawo dopytywać i nadzorować, jednak jeżeli chodzi o sam wybór technologii i przebiegu tej trasy to jest kompetycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – podkreślał były podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. – Na wybór konkretnego przebiegu ma wpływ koszt, a także czynniki społeczne – Czyli to wszystko, co wynika z rozmów z mieszkańcami -wyjaśniał. – Na terenie Tęgoborzy łatwo sobie wyobrazić, że są tylko trzy możliwości kontynuowania szlaku drogowego z Nowego Sącza: albo przez Świdnik z pominięciem całej góry Just, albo starym szlakiem z serpentynami albo tunelem – dodał. Wiesław Janczyk, jednak zaznaczył, że zrobi wszystko, aby był realizowany wariant z przebiegiem przez tunel pod Justem, czyli najkrótszą drogą, mimo iż ten wybór podnosi koszt inwestycji o ponad 400 milionów złotych.

Poseł nie chce  deklarować terminów realizacji tego zadania, ale chce, by wszystko obyło się bez niespodzianek i by pod koniec przyszłego roku ogłoszono przetarg. W ostatnich dniach lutego dwa warianty przebiegu drogi „Sądeczanki” zostały skierowane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. O tym poniżej.

Będzie drugi tunel na trasie *Sądeczanki?* To możliwe

Źródło ilustracji : www.nowysacz.pl; GDKiA Kraków