Sądecczyzna. Fałszywy narzeczony i stracone 1000 zł

Sądecczyzna. Fałszywy narzeczony i stracone 1000 zł

telefon oszust BLIK

Myślała, że pisze ze swoim narzeczonym. Niestety, był to oszust, który się pod niego podszywał. Młoda mieszkanka powiatu nowosądeckiego straciła 1000 zł. Policjanci przestrzegają przed podobnymi sytuacjami.

15 marca sądeczanka otrzymała przez komunikator wiadomość od swojego narzeczonego. Prosił o udostępnienie kodu BLIK, którym miał zapłacić za zakupy internetowe. Młoda kobieta nie podejrzewała podstępu i niestety straciła 1000 zł. Okazało się, że za jej narzeczonego podszywał się oszust, który następnie wypłacił pieniądze w jednym z bankomatów w województwie pomorskim.

Jak przestrzegają policjanci, cyberoszuści włamują się na konta na portalach społecznościowych. Przestępca podszywa się pod kogoś i rozsyła do jego znajomych (np. poprzez Messenger) wiadomości z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Często prowadzi też ze swoją ofiarą luźną rozmowę, aby nie wzbudzić podejrzeń. Co więcej, oszuści wywierają presję czasu.

– Zazwyczaj wmawiają, że są w trakcie zakupów i zapomnieli portfela, czy kupują coś w Internecie po okazyjnej cenie, a nie mają pieniędzy na koncie. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy, nawet z nawiązką – tłumaczy Aneta Izworska z KMP w Nowym Sączu.

Pieniądze najczęściej są wypłacane w bankomacie w innej części kraju. Właściciel konta musi potwierdzić transakcję, jednak robi to, nie podejrzewając oszustwa.

Transakcji wykonanych z użyciem kody BLIK nie można cofnąć. Policjanci przygotowali kilka wskazówek, których przestrzeganie może nas uchronić przed stratą oszczędności.

  • Należy przede wszystkim szczególnie chronić swój PIN do aplikacji mobilnej banku, a także dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!

  • Nie należy udostępniać wygenerowanych kodów BLIK. Trzeba dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej.

  • W sytuacji, gdy ktoś prosi o przekazanie takiego kodu, zawsze należy zweryfikować tożsamość osoby, która wysłała wiadomość. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie znalazł się w potrzebie.

fot. ilustr. pixabay

Czytaj też: 158 wykroczeń drogowych w dwa dni, dziesiątki mandatów i pouczeń

Reklama