Ryboflawina – rola w organizmie i suplementacja

rzęsy magnetyczne

Ryboflawina jest substancją odżywczą, bez której organizm człowieka nie może prawidłowo funkcjonować. Bierze ona udział w reakcjach odpornościowych, oddychaniu komórkowym oraz metabolizmie. Jej niedobór skutkuje pojawieniem się nieprzyjemnych objawów. Dlatego konieczne jest jego leczenie. Zobacz, jak suplementować ryboflawinę.

Czym jest ryboflawina?

Ryboflawina to inna nazwa witaminy B2. Jest to organiczny związek chemiczny, na który składają się dwie substancje: flawina i rybitol. Są one rozpuszczalne w wodzie, ale rozpadają się pod wpływem promieniowania ultrafioletowego (UV). Razem z siedmioma innymi substancjami tworzy grupę witamin B. Dziennie zapotrzebowanie osoby dorosłej na ryboflawinę wynosi 1,5 mg.

Po co organizm potrzebuje ryboflawiny?

Organizm potrzebuje ryboflawiny, aby poprawnie funkcjonować. Substancja ta jest szczególnie ważna dla układu odpornościowego i nerwowego. Jednak wszystkie tkanki w ciele korzystają z procesów, które dzięki niej zachodzą.

Ryboflawina bierze udział w oddychaniu komórkowym. Jest to proces, w czasie którego utlenione zostają związki organiczne, a jednocześnie wydzielana jest energia. Zachodzi on we wszystkich komórkach, przez cały czas. Niedobór ryboflawiny zaburza oddychanie komórkowe, w efekcie czego nie jest ono w pełni efektywne.

Ryboflawina współdziała z witaminą A w celu zachowania funkcjonalności i dobrej kondycji skóry i błon śluzowych. Mowa też o śluzówce narządów wewnętrznych – zwłaszcza układu pokarmowego i dróg oddechowych. Witamina B2 buduje też nabłonek naczyń krwionośnych.

Rola ryboflawiny to także:

  • udział w metabolizmie węglowodanów i tłuszczów,
  • udział w syntezie aminokwasów,
  • wspieranie funkcjonowania narządu wzroku,
  • udział w syntezie hemoglobiny,
  • stymulowanie wzrostu.

Suplementacja ryboflawiny

Organizm człowieka nie może sam wyprodukować ryboflawiny. Dlatego należy dostarczać mu ją przez układ pokarmowy. W dobrych sklepach dostępne są suplementy diety z witaminą B2. Dobrej jakości preparaty dostarcza marka Swanson.

Oprócz suplementacji przy pomocy suplementów diety należy włączyć do diety produkty, które zawierają ryboflawinę. Są to: migdały i orzechy, jaja, ryby (m.in. makrela i łosoś), produkty pełnoziarniste, grzyby, nabiał (m.in. maślanka i kefir) i mięso (m.in. dziczyzna i wątróbka). Posiłki najlepiej piec, dusić lub gotować na parze. Należy unikać smażenia w głębokim tłuszczu.

Suplementy Swanson

Do suplementacji witaminy B2 polecane są suplementy Swanson. Mają one postać kapsułek, których składnikami są: żelatyna, palmitynian wapnia i mąka ryżowa. Nie są one duże i łatwo je połknąć. Aby dostarczyć organizmowi potrzebną dawkę ryboflawiny, wystarczy spożywać dziennie tylko jedną kapsułkę suplementu Swanson. Konieczne jest przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących suplementowania witaminy B2.

Czym grozi niedobór ryboflawiny?

Niedobór ryboflawiny skutkuje:

  • zaburzeniami wzroku,
  • pogorszenie stanu błon śluzowych,
  • stanem zapalnym skóry,
  • łysieniem,
  • nadwrażliwością na światło.

Ponadto dochodzi do zahamowania wzrostu, a nawet pogorszenia się sprawności umysłowej.

 

Artykuł sponsorowany.

Czytaj również: Jak poradzić sobie z nawrotem choroby alkoholowej?

Share on twitter
Share on facebook
INNE POSTY

Zapisz się na Newsletter

i otrzymuj na bieżąco informacje o najnowszych wydarzeniach

Zapisując się na newsletter oświadczam, że zapoznałem się z informacją nt. przetwarzania danych znajdującą się w oraz , dostępnymi na stronie internetowej.