Rower szosowy dla początkującego – jak wybrać pierwszy model „kolarki” i być zadowolonym z zakupu?

Rower szosowy dla początkującego – jak wybrać pierwszy model „kolarki” i być zadowolonym z zakupu?

Rower szosowy dla początkującego

Jeszcze kilka dekad temu rowery szosowe były kojarzone przede wszystkim ze sportowcami zawodowymi, kolarzami z profesjonalnym doświadczeniem. Obecnie trudno rozróżnić trenującego profesjonalistę od zapalonego amatora kolarstwa szosowego. Swoją przygodę z szosówkami warto jednak zacząć rozważnie i kupić pierwszy model roweru tego typu dostosowany do umiejętności i kondycji początkującego. Jak go wybrać, by służył dobrze przez wiele lat?

Rower szosowy i jego wyjątkowość – czym jest?

Niemal każdy rowerzysta, którego wiedza o rowerach i kolarstwie wykracza nieco poza standardowy poziom, wie, że szosowy rower dość mocno różni się od pozostałych rodzajów tego typu pojazdów. Budowa roweru szosowego (nazywanego także szosówką, kolarką czy kolarzówką) i jego przeznaczenie są wyjątkowe.

Szosówki tworzone są w taki sposób, aby poruszać się głównie po drogach asfaltowych (szosach) w najbardziej efektywny, a więc niezwykle szybki sposób. Można więc powiedzieć, że rower szosowy jest rowerem przede wszystkim wyścigowym, służącym rozwijaniu bardzo wysokich prędkości.

Cechą dystynktywną (wyróżniającą) rowerów szosowych jest między innymi::

  • rama pojazdu;
  • odmienne rozmiary kół;
  • ogumienie przystosowane do jazdy asfaltem;
  • specyficznie zaprojektowana kierownica roweru.

Szosówkę można rozpoznać po niezwykle smukłym wyglądzie, który nie jest tylko estetycznym zabiegiem. Rower szosowy jest projektowany w taki sposób, by ważyć jak najmniej przy jednoczesnym zachowaniu odporności na intensywne użytkowanie. Niska waga, aerodynamiczny projekt, stabilność, wąskie koła o dużej średnicy – każdy element roweru szosowego służy temu, by kolarz był w stanie rozpędzić pojazd do maksymalnej prędkości.

Warto jednak zauważyć, że rowery szosowe, co ciekawe, nie są pojazdami, które zapewniają użytkownikom maksimum komfortu. Efektywność i prędkość najpierw, wygoda podczas jazdy później. Należy pamiętać, że jazda kolarzówką to jazda szybka, nastawiona na zdobywanie wyników, sportowa, dlatego poruszanie się kolarzówką w trybie turystycznym, gdy co jakiś czas trzeba się zatrzymać, może okazać się dla wielu osób po określonym czasie (na przykład kilku godzin) nieco niekomfortowe. Pochylona pozycja kolarza wymuszana konstrukcją roweru ma jednak bardzo istotne uzasadnienie – pozwala jechać szybciej, przekraczać granice własnej wytrzymałości, wygrywać w wyścigach i bić kolejne osobiste rekordy. Długa jazda szosowym rowerem jest jednak cudownym doświadczeniem dla każdego, kto kocha kolarstwo.

rower szosowy

Z czego buduje się rower szosowy?

Budowa kolarzówki to lekka, wytrzymała rama z karbonu, a więc z włókien węglowych o niskim ciężarze, ale stosunkowo wysokiej wytrzymałości. W odpowiednikach tańszych stosowane jest aluminium jako materiał budulcowy, natomiast w dawnych rowerach wykorzystywano stal, jest ona całkowicie wypierana przez poprzednie dwa rodzaje materiałów.

Podobnie jest z kołami szosowych rowerów. Bardziej zaawansowane modele jeżdżą na kołach karbonowych, wykorzystywane jest także aluminium do produkcji kół do szosówek, stal obecnie nie jest używana ze względu na wysoką gęstość i zbyt duży ciężar, który spowalniałby kolarza podczas jazdy. Rozmiar koła ma zazwyczaj 28 cali lub więcej, natomiast jego średnica powinna wynosić przynajmniej 622 mm.

Im lżejszy rower, im większe jego koła, tym szybciej porusza się po szosie, lepiej trzyma się asfaltu i pozwala na osiąganie lepszych wyników na trasie. Nie można zapominać o ciśnieniu w oponach, które powinno pozostawać na optymalnym poziomie, by obniżać opory toczenia do minimum.

Rower szosowy a układ napędowy i rozmiar

Wielu producentów pracuje nad projektami układów napędowych w rowerach szosowych, które byłyby w stanie zwiększyć ich osiągi. Obecnie jednak standardowym rodzajem napędu pozostaje napęd od dziewięciorzędowego do jedenastorzędowego z dwublatową korbą.

Wzrost prędkości nie jest oczywiście spowodowany wyborem innego systemu przerzutek, ma jednak niebagatelne znaczenie w przypadku płynności zmieniania biegów, a co za tym idzie – bardziej komfortowej, intuicyjnej jazdy. Im mniej czasu kolarz spędza na zmienianiu biegów, tym szybciej się porusza. Dla początkujących napędy standardowe są więcej niż zadowalające.

Istotną cechą rowerów szosowych są także pedały. Platformowe wystarczą na początek i to przez długi czas, ale kolejny etap to pedały zatrzaskowe. Na te warto jednak przejść, gdy zdobędzie się odpowiednie doświadczenie. Pomogą w przekierowaniu energii kinetycznej do systemu napędowego roweru w bardziej efektywny sposób, zwiększając efektywność jazdy rowerem.

Bardzo istotny jest także rozmiar roweru. Jak wybrać odpowiedni? Jedynym właściwym sposobem określania optymalnego rozmiaru jest po prostu przymierzanie danego modelu. Rower pozwala na efektywną i szybką jazdę? W takim razie jest w odpowiednich rozmiarach. Jeśli występują pewne trudności z poruszaniem się na danym modelu, oznacza to, że jest niedopasowany.

Dobór szosówki dla początkującego nie jest tak trudny, jak się wydaje. Należy przede wszystkim wybrać dobry rozmiar, standardowe pedały i podstawowe układy napędowe, ewentualnie zdecydować się na karbonowe wykonanie jednośladu, jednak na początek aluminium w zupełności wystarczy!

Artykuł partnera

Przeczytaj również: Namierzanie i darmowa lokalizacja telefonu

 

Targi Edukacja, Kariera, Przyszłość

REPERTUAR KINA SOKÓŁ

Reklama