Rośnie zainteresowanie dokonywaniem płatności mobilnych

Rośnie zainteresowanie dokonywaniem płatności mobilnych

POS, płatność telefonem

Polska znajduje się w czołówce europejskich krajów, jeśli chodzi o zainteresowanie płatnościami mobilnymi. Dynamicznie rośnie w naszym kraju liczba transakcji przeprowadzanych bezgotówkowo przy użyciu smartfona i odpowiednich aplikacji. Dlaczego tak chętnie płacimy mobilnie, bez użycia gotówki czy karty płatniczej?

Jak płacą Polacy w sklepach stacjonarnych i internetowych?

Sięgając po raport z 2013 roku pod tytułem „Zwyczaje płatnicze Polaków”, łatwo zauważyć, że jeszcze sześć lat temu największą akceptacją wśród różnych rodzajów płatności cieszyła się gotówka. W ten sposób w sklepach stacjonarnych płaciło wówczas prawie 82 proc. Polaków.

Jednak wraz z upływem czasu odsetek osób preferujących płatności gotówką malał. Jak podaje Narodowy Bank Polski, w IV kwartale 2018 roku pierwszy raz w historii wartość transakcji bezgotówkowych była wyższa niż suma gotówki wypłacona w tym czasie z bankomatów. W ostatnim kwartale ubiegłego roku Polacy, płacąc kartą lub telefonem, wydali kwotę 87,4 mld zł, podczas gdy z bankomatów pobrali 85,2 mld zł. Odnotowano wzrost ogólnej liczby operacji realizowanych z udziałem kart płatniczych w stosunku do analogicznego okresu 2017 roku.

Raport „Płatności cyfrowe 2018” przygotowany, a następnie opublikowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej pokazuje, że 35 proc. internautów robi mobilne zakupy – 22 proc. za pomocą smartfona, a 13 proc. za pomocą tabletu. Co więcej – Polacy coraz częściej korzystają z mobilnych form płatności, które obecnie uznaje się za najszybciej rozwijający się sposób płacenia.

Mobilne płatności na fali wzrostowej

Wspomniany raport Izby Gospodarki Elektronicznej przyniósł odpowiedzi na wiele pytań dotyczących płatności mobilnych preferowanych przez Polaków. Podano w nim, że:

l 35 proc. polskich konsumentów w 2018 roku płaciło mobilnie, za pomocą jednego kliknięcia, np. poprzez Przelewy24, PayPal czy PayU;

l 30 proc. płaciło mobilnie BLIK-iem;

l 15 proc. płaciło mobilnie za pomocą płatności zbliżeniowych smartfonem z wykorzystaniem technologii HCE (Visa, MasterCard).

Od 11 do 14 proc. konsumentów płaciło mobilnie przy użyciu:

l Portmonetki prepaid – SkyCash, PayPal, mPay,

l Szybkiego przelewu w systemie płatności – mobilny Pay-By-Link,

l Płatności SMS Premium,

l Google Pay lub Apple Pay,

l Kody QR (m.in. PeoPay),

l Płatności zbliżeniowych smartfonem, przy użyciu aplikacji mobilnej swojego banku.

Poza tym 10 proc. z nas płaciło mobilnie za pomocą nowoczesnych zegarków, tzw. smartwatchy z Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay czy Fitbit Pay.

Płatności mobilne przestają być nowinką technologiczną, z której korzystają wyłącznie kupujący w systemach m-zakupów. To także popularne rozwiązanie w sklepach internetowych i stacjonarnych, bez względu na prezentowany asortyment.

Pierwsze aplikacje do płatności mobilnych

Jednym z pierwszych rozwiązań, umożliwiających dokonywanie płatności za pomocą telefonów komórkowych w naszym kraju, był system Google Pay od Google. Problem stanowił fakt, że był on dostępny wyłącznie dla użytkowników urządzeń z systemem Android. Chcąc zapłacić przez Google Pay wystarczy odblokować telefon i przyłożyć go do terminala płatniczego.

Także użytkownicy telefonów z logo nadgryzionego jabłka, czyli iPhone’ów z systemem iOS, nie pozostali w tyle. Apple zapewniło im płatności mobilne Apple Pay. Oni również przy płatności telefonem powinni przyłożyć telefon do terminala i tym samym potwierdzić swoją tożsamość. W tym celu wystarczy przytrzymać kciuk na przycisku home albo dwukrotnie kliknąć w boczny guzik.

BLIK coraz popularniejszy

Nie sposób nie zauważyć, że od jakiegoś czasu coraz więcej na reklamę w różnego rodzaju mediach wydaje BLIK. To polski standard płatności mobilnych będący odpowiedzią na Google Pay i Apple Pay. Jest uniwersalnym systemem, pozwalającym na płatności w internecie, mobilne, a także w kasie w sklepach stacjonarnych. Wystarczy użyć specjalnego kodu wygenerowanego przez aplikację mobilną banku.

Wszystkie systemy mobilnych płatności do prawidłowego działania wymagają połączenia z internetem. W domu bezproblemowe funkcjonowanie zapewni im m.in. internet światłowodowy od UPC, dzięki któremu można stworzyć w domu wygodną w użyciu sieć Wi-Fi.

Reklama