Rodzice na zdalnym nauczaniu. Jeśli chcesz, aby dziecko zaczęło cię okłamywać, kontroluj je jeszcze mocniej

Rodzice na zdalnym nauczaniu. Jeśli chcesz, aby dziecko zaczęło cię okłamywać, kontroluj je jeszcze mocniej

Rozmowa z Haliną Czerwińską, psychologiem, pedagogiem, trenerem Szkoły dla Rodziców i Wychowawców i prezesem Fundacji Ostoja w Nowym Sączu

– W obliczu zdalnego nauczania rodziny znalazły się w kryzysie? W swoim gabinecie, domyślam się, codziennie słyszy Pani, do jakich napięć dochodzi w domach z powodu tej niecodziennej sytuacji?

– Rodzice szukają wsparcia, podpowiedzi, wskazówek, nie tylko jak pomóc dzieciom w zdalnym nauczaniu, ale przede wszystkim, jak pomóc sobie, by właściwie reagować, kiedy dochodzi do napięć. A tych faktycznie nie brakuje. Rodzice mówią mi wprost, że żyją w kryzysie. I nie mają tu na myśli kryzysu związanego z pandemią czy ekonomicznego, ale mówią o kryzysie wewnętrznym. W obliczu trudnych doświadczeń, z jakimi przyszło im się teraz zmierzyć, oraz towarzyszących temu emocji, zwyczajnie nie radzą sobie z nimi. W tym kryzysie walą się trzy mosty. Pierwszy to most poznawczy – nie mogę nic zaplanować, bo każdy kolejny dzień może przynieść kolejną zmianę. Drugi – emocjonalny, który nazwałam kryzysem „krwotoku emocjonalnego”. Trzeci dotyczy kryzysu ról społecznych.

– Krwotok emocjonalny? To brzmi groźnie. Jest sposób na to, by go zatamować? (…)

To tylko fragment rozmowy. Cenne wskazówki dla Rodziców na zdalnym nauczaniu znajdziecie w tekście dostępnym bezpłatnie w e-wydaniu „Dobrego Tygodnika Sądeckiego”:

 

Reklama