Podłęże - Piekiełko: ruszyła machina uzgodnień środowiskowych dla potężnej inwestycji

11 kwietnia Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie poinformowała o wszczęciu procedury zmierzającej do wydania dwóch decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: dla remontu linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz, po której kursują dziś jedynie pociągi retro, oraz dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna.

Z deklaracji Ministerstwa Infrastruktury wynika, że linia Podłęże - Piekiełko będzie gotowa najpóźniej w 2026 roku. Inwestycja podzielona została na dwa etapy. Pierwszy z nich to remont linii kolejowej z Chabówki do Nowego Sącza. Drugi - budowa nowej linii  z Podłęża do Szczyrzyca i dalej do Mszany Dolnej i Tymbarku.

Podróż z Krakowa do Nowego Sącza pociągiem, który pojedzie po nowych torach, zajmie mniej niż godzinę. Z Podłęża do Szczyrzyca pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km na godz.

Na trasie linii  Podłęże - Tymbark/Mszana Dolna przewidziano aż 11 tuneli i osiem estakad. Tunele będą drążone między innymi w Kasinie Wielkiej, Wilkowisku i Skrzydlnej.

Mapę z przebiegiem trasy można obejrzeć TUTAJ.

Remont linii z Chabówki do Nowego Sącza (74 km) planowany jest z rozmachem. Na trasie uwzględniono  estakadę nad rzeką Łososina i nad drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz dwa tunele. Koszt przedsięwzięcia to ok. 251,5 mln zł. Pociąg osobowy z Męciny do Limanowej będzie jechał około sześć minut. Do Krakowa - około, 50 min, do Nowego Sącza -  kilkanaście minut. Tory pozwolą na rozwinięcie prędkości 120 km./h.

Miłośnicy kolei czekają na inwestycję z nadzieją. Z niepokojem -  grupa mieszkańców Pisarzowej i Męciny, gdzie  linia ma mieć zupełnie inny przebieg niż dotąd, a jej budowa będzie wymagała wyburzenia przynajmniej kilkunastu budynków.

Najwięcej domów "kolizyjnych" z planami PKP znajduje się w Męcinie. W Pisarzowej tory będą poprowadzone tunelem.

Mapę tego odcinka można obejrzeć TUTAJ.

W postępowaniu przetargowym na wybór wykonawcy prac przygotowawczych dla budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz wpłynęły dwie oferty:
  • na kwotę 221 400 000 zł brutto - konsorcjum w składzie trzech firm (lider – Egis Rail S.A.)
  • na kwotę 208 558 800 zł brutto -  konsorcjum w składzie trzech firm (lider – AECOM Polska Sp z o.o.)

    Prezentację dotyczącą inwestycji obejrzysz TUTAJ.

    FOT: PKP PLK

Czytaj też:

Minister Adamczyk w Mszanie Dolnej. Obiecał, że pociągi po linii Podłęże Piekiełko pojadą za 9 lat

Car_special_tekst

3 comments

  1. Jan 16 Kwiecień, 2018 at 09:02 Odpowiedz

    Ze strony PKP PLK wynika, że remont linii Chabówka – Nowy Sącz ma być zakończony w 2024 roku. W 2021 roku ma być zakończona dokumentacja projektowa dla linii a nie fizyczna modernizacja tejże linii.

  2. Sceptyczny. 17 Kwiecień, 2018 at 18:58 Odpowiedz

    Tylko wciąż nie ma zapewnienia finansowania 3 etapu tej inwestycji, ale mam nadzieję, że ta inwestycja jednak dojdzie do skutku i ,że nie wybuchnie tutaj żadna afera typu firma projektowa zgarnęła kupę forsy z publicznych pieniędzy za zrobienie projektu, a inwestycji dalej nie ma.

Wypowiedz się w tej sprawie