„Rada Ministrów przed chwilą poprzez zmianę Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zwiększyła limit finansowy Krajowego Funduszu Drogowego. Wydatki na Sądeczankę DK-75 zostały zwiększone z poziomu 1,483 mld zł do poziomu 3,183 mld „ – poinformował dziś za pośrednictwem mediów społecznościowych poseł Wiesław Janczyk.
– Dziękuję Ministrowi Andrzejowi Adamczykowi za przychylność dla naszej inwestycji. Życzę lokalnym samorządom więcej konsyliacyjnego podejścia przy uzgodnieniach dotyczących przebiegu tej drogi tak bardzo oczekiwanej w regionie – dodał Janczyk.
Na początku kwietnia 2019 roku wójtowie, burmistrzowie oraz prezydent Nowego Sącza podpisali w Iwkowej porozumienie w którym przyjęto rekomendacje dotyczące przebiegu „sądeczanki”. Zaproponowano tzw. wariant samorządowy będący kompilacją wariantów “A” oraz “B” z opracowywanego przez firmę Halcrow Group studium korytarzowego. Samorządowcy proponują aby droga z Nowego Sącza biegła wzdłuż lewego brzegu Dunajca, nowym mostem na wysokości kamieniołomu w Marcinkowicach i tunelem pod górą Just.
Stanowisko samorządowców w tej sprawie skierowano m.in. do Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja nadal czeka jednak na przejście z fazy planów do czynów.
Firma Halcrow Group, której zlecono prace przygotowujące do starań o decyzję środowiskową poinformowała w kwietniu tego roku, że kolejny etap przygotowań do budowy niestety odsuwa się w czasie.
„Z uwagi na przedłużające się terminy (…) procedur uzyskiwania niezbędnych opinii oraz zmiany przepisów w zakresie wymagań technicznych i koniecznością przeprowadzenia niezbędnych analiz, przewidywany termin złożenia materiałów w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nastąpi w czwartym kwartale bieżącego roku” – tej treści komunikat pojawił się na stronie internetowej poświęconej inwestycji.
Aktualnie trwają analizy geologiczne, środowiskowe i hydrologiczne wymagane przez Wody Polskie – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej.
„Z uwagi na proponowane rozwiązania drogowe, zbliżenie do rzek i jezior oraz ingerencję w tereny zalewowe i wynikające z tego zagrożenia i obawy, wykonawca musi wprowadzić dużą szczegółowość, co wpływa na wydłużenie uzyskania uzgodnień. Kompromis w tym zakresie jest kluczowy do przygotowania poprawnych danych do analizy porównawczej i wskazania rekomendacji wariantów do dalszych etapów i rozpoczęcia procedury uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla inwestycji” – informuje wykonawca prac zleconych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Bieżace informacje zamieszczane są stronie projektu dk75.pl
Posłowie Mularczyk i Wicher będą dowodzić pracami sejmowego zespołu, który zajmie się… sądeczanką