Będzie nowinka w sądeckich szkołach: dzieci będą się uczyły żyć bez technologii i rozumieć ją

Będzie nowinka w sądeckich szkołach: dzieci będą się uczyły żyć bez technologii i rozumieć ją

Czy można odkurzyć dywan bez odkurzacza? Jak działa wentylator i gdzie znajduje zastosowanie? Poznawanie techniki poprzez rozwiązywanie problemów oraz uczenie dzieci radzenia sobie bez niej to pomysł władz miasta i fundacji Newag na innowacyjny program edukacyjny, który zostanie wprowadzony w Nowym Sączu. 

Trzy miesiące temu w sądeckim ratuszu odbyła się konferencja dla nauczycieli szkół podstawowych i wychowawców przedszkoli dotycząca tego, jak wspierać rozwój dzieci uzdolnionych matematycznie. Po konferencji odbyło się również szkolenie w zakresie wprowadzania innowacyjnych metod nauki i rozwijania zdolności matematycznych.

Zainteresowanie tym programem przerosło wówczas nasze najśmielsze oczekiwania. Od września metodę pracy, którą zaprezentowała profesor Edyta Gruszczyk – Kolczyńska nauczyciele wcielać będą w życie w kilku sądeckich szkołach – mówiła wiceprezydent miasta Nowego Sącza, Magdalena Majka.

Idąc za ciosem miasto postanowiło wspierać również unikalne ze względu na metodę wychowanie techniczne w szkołach.

To jest cud edukacyjny. Nie ma w całej Polsce podobnego projektu, który będzie zakrojony na taką skalę. Z moich badań wynika, że edukacja techniczna w Polsce nie istnieje. A powinna stanowić priorytet od początku rozwoju dziecka– mówił dr Jan Amos Jelinek z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

Jak zaznaczył, liczy na to, że dzięki temu projektowi w Nowym Sączu wiele się zmieni, a dzieci świadomie i bezpiecznie będą umiały korzystać z urządzeń technicznych. Wprowadzenie innowacji edukacyjnych w tej dziedzinie jest także jego zdaniem potrzebne ze względu na to, że najbardziej popularne są zawody wymagające wysokich kwalifikacji w zakresie techniki.

Zgodnie z założeniami projekt ma nie pokazywać dzieciom urządzeń takimi jakimi są, wyłącznie od strony ich użytkownika, ale pomóc dochodzić do ich odkrywania na zasadzie rozwiązywania problemów.

– Jeśli chcemy zapoznawać dzieci z urządzeniami, to powinniśmy rozpocząć od zapoznania ich z jego rdzeniem. Chodzi o to, żeby wiedzieli, że wentylator może być suszarką, termoobiegiem w kuchence i odkurzaczem. Jeśli pokażemy im jak działa wentylator, zbudujemy za jego pomocą kosiarkę czy inne urządzenie, będziemy w stanie wyjaśnić im funkcjonowanie innych urządzeń- wyjaśniał Jelinek.

Do końca czerwca przeszkoleni zostaną nauczyciele przedszkoli i szkół podstawowych. Innowacje pedagogiczne w programie nauczania wprowadzane będą w wybranych szkołach od września. Udział w szkoleniu będzie dobrowolny. W poprzednim szkoleniu udział wzięli nauczyciele z pięciu szkół.

Zmiany wprowadzane będą w ramach lekcji w szkołach.

 

Rektor Dariusz Woźniak gościem STUDIO DTS: Wyższa Szkoła Biznesu – NLU uczy w „chmurze”

Reklama