Most w Kurowie połączył brzegi Dunajca. Za kilka miesięcy przejedziemy nową przeprawą

Most w Kurowie połączył brzegi Dunajca. Za kilka miesięcy przejedziemy nową przeprawą

Most w Kurowie spiął brzegi Dunajca. Dzisiaj ostatni fragment konstrukcji został nasunięty przy pomocy siłowników na przyczółek od strony Brzeska. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie planuje przenieść ruch ze starej przeprawy na nową w październiku. 

– Pomimo okresu zimowego prace przy budowie mostu trwały. Nasuwanie konstrukcji rozpoczęło się wczoraj. Dzisiaj kontynuowano je aż do nasunięcia konstrukcji (pomostu) na przyczółek. Dokładność przeprowadzonych prac sprawdzali kontrolnie geodeci, ponieważ ostatni segment mostu musiał znaleźć się dokładnie w wyznaczonym miejscu – poinformowała nas Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Kolejnym etapem będzie wznoszenie trzech pylonów oraz podwieszenie ustroju nośnego. Na każdy pylon przypada 36 want (lin) o długości od 33,57 do 87,71 m. Łączna długość lin nowego mostu wyniesie 7310,4 m. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła. Odległości pomiędzy nimi wynoszą 100,0 m – 200,0m – 200,0 m – 100,0 m.

– Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki Dunajec. Zastosowana technologia budowy wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki na czas realizacji obiektu, potem zostaną rozebrane. Konstrukcja jest posadowiona na dwóch przyczółkach i trzech podporach – wyjaśnia Iwona Mikrut.

Most powstał z połączenia konstrukcji wantowej (red. podwieszanej) z belkową – sprężoną. Ma specjalne liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu, za to bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe.

– Całkowita jego długość wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie – dodaje Mikrut.

Symboliczne wbicie łopaty i jednocześnie oficjalne rozpoczęcie budowy mostu w Kurowie odbyło się 26 lipca 2019 roku. Wykonawca zadania, czyli polsko-węgierskie konsorcjum firm Banimex ma 25 miesięcy na realizację inwestycji od momentu podpisania umowy (10 czerwca 2019). W termin nie wlicza się okres zimowy tj. od 15 grudnia do 15 marca. Planowano, że nową przeprawą przejedziemy w kwietniu 2022 roku, jednak zima okazała się na tyle ,,lekka”, że nie było potrzeby korzystania z przysługującej przerwy. Prace trwały całą dobę, a budowlańców można było zobaczyć zarówno w dzień, jak i w nocy. W październiku ruch ze starego mostu zostanie przeniesiony na nowy, jednak roboty potrwają jeszcze do 2022 roku. Koszt inwestycji to ponad 189 mln złotych. Pisaliśmy o niej —>TUTAJ.

Źródło/ Fot. GDDKiA w Krakowie/
EKSAMETR 

Reklama